31.05.2017

Recensie Unlocked

Wanneer je de intussen 76-jarige Brit Michael Apted als regisseur vermeld ziet staan, weet je min of meer aan wat voor film je je kan verwachten. Of dat denk je toch.

Apted, die geschiedenis schreef met zijn Up-documentairereeks, bouwde een indrukwekkende carrière uit als betrouwbare inblikker van degelijke mainstreamthrillers waaronder Gorky Park, Class Action, Blink, Extreme Measures en Enigma. Maar zelfs een vakman zoals Apted gaat af en toe op zijn gezicht. Vooral wanneer hij een belabberd script moet verfilmen. En dat is hier het geval.

De aanhef belooft nochtans een sterke thriller in de lijn van Three Days of the Condor. Noomi Rapace vertolkt eCIA-agente Alice Racine die aan zichzelf is beginnen twijfelen omdat ze een bomaanslag in Parijs niet heeft kunnen verijdelen. Tot haar grote verrassing wordt ze door MI5 gevraagd om een potentiële terrorist te ondervragen. Ze weet de man te breken, maar verneemt 20 seconden later via de telefoon dat MI5 niet op de hoogte is van de ondervraging. Alice weet meteen dat ze omringd is door leden van een geheime cel binnen de Britse geheime dienst. Of zijn het CIA-mensen? Van dat moment gaat alles mis voor Alice, maar ook voor de kijker.

Unlocked is zo’n thriller – duidelijk geïnspireerd door de Bourne-serie – waarin niets is wat het lijkt. Alice belandt in een situatie waarin ze niemand kan vertrouwen. En zelfs wanneer alles erop wijst dat een persoon te vertrouwen is, dan nog wacht je een verrassing. Scenarist van dienst Peter O’Brien dacht heel slim te zijn, maar zijn verrassende wendingen zie je van heel ver aankomen. Hij onderschat zijn publiek geen klein beetje. Wanneer je bijvoorbeeld een grote ster na twee scènes buiten beeld laat doodschieten, weet je dat die naar het einde toe terug zal opduiken. Anders hadden de producers wel een nobody in die rol gecast.

Een ander probleem is de geloofwaardigheid. Dat heeft deels te maken met de zweem van politieke correctheid die over de film hangt. Zo word je verondersteld te geloven dat een geradicaliseerde imam nog niet de slechtste is en dat de extreemrechtse rakkers binnen de CIA en de MI5 geen greintje menselijk gevoel hebben, zelfs niet voor hun eigen vrouwen en kinderen. Die zogenaamde nuancering werkt totaal niet als je het ene clichépersonage na het andere opvoert en in de slotminuten ook nog de hypocriet gaat uithangen.

Pech voor Noomi Rapace die waarschijnlijk dacht dat ze een Bourne in handen had. Voor Orlando Bloom, in de rol van een charmante inbreker, is de film het zoveelste bewijs dat hij beter een andere job zou zoeken. De enigen die in de film terecht mogen grijnzen zijn Michael Douglas en John Malkovich die voor hun kleine rollen van respectievelijk mentor van Alice en CIA-afdelingshoofd een flinke gage opstreken.

Brits vakman Michael Apted gaat Jason Bourne en Three Days of the Condor achterna met deze spionagethriller over een verbitterende CIA-agente (Noomi Rapace) die een verborgen netwerk binnen de geheime diensten op het spoor komt.

Regie Michael Apted
Cast Noomi Rapace, Orlando Bloom, Michael Douglas
Speelduur 1u38