Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

24.10.2018

Recensie The Sisters Brothers

door Chris Craps

De supergetalenteerde Franse cineast Jacques Audiard die een western maakt? Het is niet zo verwonderlijk als het lijkt. Zijn partner in crime, scenarist Thomas Bidegain (Un prohète, De rouille et d’os), bewees met zijn regiedebuut Les cowboys een enorme fan van John Fords The Searchers te zijn en zelf heeft Audiard al meermaals zijn bewondering geuit voor neowesterns uit de jaren 70 zoals The Missouri Breaks en Bad Company. Je mag ook niet vergeten dat Audiard als scenarist begonnen is met moderne westerns zoals Le professionnel en Mortelle randonnée. En zonder The Searchers zou er geen Deephan zijn.

The Sisters Brothers, gebaseerd op een roman van Patrick deWitt, begint als een bromance. Eli (producent John C. Reilly) en Charlie (Joaquin Phoenix) zijn onafscheidelijk broers. Alles doen ze samen, vooral moorden. Wanneer ze de opdracht krijgen van de Commodore (Rutger Hauer) om de scheikundige Warm (Riz Ahmed) te elimineren, accepteren ze die zonder tegenpruttelen. Maar wanneer hun contactpersoon, John Morris (Jake Gyllenhaal), sympathie begint te koesteren voor hun charismatische doelwit, loopt het fout.

In de tweede helft worden de onderlinge verhoudingen flink door mekaar geschud: Eli begint het amorele gedrag van zijn broer alsmaar kritischer te bekijken en John Morris kiest voor een utopische wereld waarover hij tot voor kort alleen kon dromen. Audiard toont hier dat de pioniers van het Wilde Westen heel kneedbare mensen waren en geen cynische revolverhelden die geen moment van hun code weken.

Dat laatste ligt helemaal in het verlengde van de neowesterns die Audiard en vooral Bidegain bewonderen. Structureel volgt The Sisters Brothers de opbouw van Arthur Penns The Missouri Breaks (waarin huurmoordenaar Marlon Brando paardendief Jack Nicholson achtervolgt). Qua relaties leunt de film aan bij Robert Bentons Bad Company (waarin een brave jongeman zich aansluit bij een stel juveniele dieven). En het picareske element roept herinneringen op aan Penns Little Big Man.

Het knapste aan Audiards film is dat alles perfect zit. Alle vertolkingen zijn van een duizelingwekkend hoog niveau, het verhaal voelt ondanks de enorme karakterevoluties op geen moment geforceerd aan en het trage ritme staat de spanning over wat er gaat komen nooit in de weg.

The Sisters Brothers mag gerust een van dé verrassingen van het jaar genoemd worden. Westerns, hoe goed ze ook zijn, vinden jammer genoeg steeds moeilijker hun weg naar het bioscooppubliek. Bazuin het daarom uit: The Sisters Brothers is de beste neowestern sinds True Grit van de Coens.

>>Klap

De Franse topregisseur Jacques Audiard tekent voor een forse neowestern over twee broers die een hit job moeten uitvoeren, maar onder invloed van hun charismatische doelwit een heel andere kijk op hun opdracht krijgen. John C. Reilly en Joaquin Phoenix voeren de uitstekend cast aan van een film die het midden houdt tussen The Missouri Breaks en Bad Company.

Regie Jacques Audiard
Cast Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Jake Gyllenhaal
Speelduur 2u01
Vanaf 24 oktober in de bioscoop