06.11.2019

Recensie The Report

Steven Soderbergh heeft ondertussen tegen ongeveer iedereen verteld dat de Watergate-thriller All the President’s Men zijn favoriete film aller tijden is. Het was dus wachten op een politieke thriller van zijn hand in de stijl van Alan J. Pakula’s klassieker. Soderbergh stond de regiestoel echter af aan Scott Z. Burns, een van zijn vaste scenaristen, en nam enkel de taak van producent op zich.

In de Pakula-film waren het de Washington Post-journalisten Woodward en Bernstein die zich vastbeten in een bizarre inbraak met sporen naar het Witte Huis. In de film van Burns (The Informant!, Contagion, Side Effects) draait alles rond senaatsmedewerker Daniel J. Jones (Adam Driver), die in 2009 onder de Democratische senator Dianne Feinstein (Annette Bening) een onderzoek moest voeren naar de verdachte vernietiging van honderden geluidsopnames van ondervragingen van terreurverdachten door de CIA. Uiteindelijk bleek dat de geheime dienst de gevangenen systematisch martelde. De top van de CIA, die haar bevelen kreeg van vicepresident Dick Cheney, probeerde via doublespeak – herinner je je 1984 nog? – de feiten onschuldiger voor te stellen dan dat ze waren. En toen dat niet lukte, werd het openbaar maken van het Jones’ rapport op alle mogelijke manieren tegengewerkt.

In tegenstelling tot veel Hollywoodfilms over Witte Huis-schandalen vertikt Burns het om zijn verhaal te simplificeren of aan te dikken met melodrama, thrillerclichés, actie, romance of een concrete badguy. Je hebt hier alleen Jones die geen privéleven heeft, meestal achter zijn bureau in een grijze kelder zonder ramen zit en af en toe mag klagen tegen Feinstein. Het is de echter toenemende verbetenheid van deze bureaucratische held om het rapport, waar hij meer dan vijf jaar aan had gewerkt, kost wat kost openbaar te maken die de film zijn intense narratieve structuur geeft.

Zelfs als je de inhoud van het dossier kent – het martelen van de verdachten leverde bijna niets heeft op en de psychologen die de leiding over de ondervragingen hadden waren rampzalig incompetent – blijf je kijken omdat de details zo fascinerend zijn, het ethos van de film en zijn makers gelooft en Adam Driver zo’n goede acteur is.

Op het vlak van slim entertainment voor een breed publiek kan de film echter niet tippen aan All the President’s Men. In die klassieker gaven de competitieve relatie tussen de twee journalisten en de productieve samenwerking tussen scenarist William Goldman, producer-ster Robert Redford en regisseur Alan J. Pakula het geheel iets fris. The Report moet het echter stellen met – hoe goed Driver ook is – een nogal saaie eenzaat en een regisseur met relatief weinig ervaring.

Soderbergh-scenarist Scott Z. Burns reconstrueert in dit docudrama het onderzoek van Daniel J. Jones (Adam Driver), een senaatsmedewerker die het systematisch martelen van terreurverdachten door de CIA aan de oppervlakte bracht. Min of meer in de stijl van Alan Pakula’s All the President’s Men.

Regie Scott Z. Burns
Cast Adam Driver, Annette Bening, Jon Hamm
Speelduur 1u59