18.08.2020

Recensie The Rental

SPOILERALARM

Dave Franco, de broer van James, maakte als acteur tot op heden weinig indruk, maar toont nu als debuterend regisseur sporen van talent. The Rental blinkt niet bepaald uit qua originaliteit, maar Franco en zijn coscenarist-producer Joe Swanberg hebben een leuke mix van horrorsubgenres in mekaar gestoken, die boeiender en interessanter is dan de gemiddelde Blumhouse-productie.

De start van het verhaal hebben we al vaker gezien: twee bevriende stellen trekken naar de kust om in een afgelegen huis het weekend door te brengen. De conciërge blijkt echter een onvriendelijk heerschap die al meteen een domper op de sfeer zet. Wat er daarna gebeurt lijkt voorspelbaar, maar is het niet. Franco en Swanberg slalommen langs alle clichés, waardoor je regelmatig om de tuin wordt geleid. Waarschijnlijk zullen hardcore horrorfans snel door hebben wat de filmmakers bekokstoofd hebben, maar zelfs zij zullen niet echt ontgoocheld zijn.

Franco en Swanberg gaan aanvankelijk voor een puur psychologische thriller. De karakterisering van het mogelijke slachtvee is hier in tegenstelling in gelijkaardige horrorfilms wel degelijk van belang. Charlie (Dan Stevens) wordt geschetst als een gedreven ondernemer die een geslaagd huwelijk heeft met Michelle (Franco’s partner Alison Brie). Zijn jongere broer Josh (Jeremy Allen White) kijkt naar hem op en voelt zich een loser, zeker ten opzichte van Mina (Sheila Vand), zijn vriendin van Iranese origine.

Gaandeweg vervelt The Rental tot een regelrechte slasher. Origineel is echter dat je de uitgewerkte portrettering van de personages ervoor zorgt dat je wel degelijk om hen geeft – een zeldzaamheid binnen het subgenre. De film draagt daarnaast ook duidelijk Swanbergs stempel die in het verleden voornamelijk praatfilms met een klein budget maakte (Drinking Budies, Happy Christmas). The Rental heeft in het eerste half uur ook alles van zo’n film: een beperkte locatie, twee koppels die kletsen over hun emoties en een satirische kijk op disfunctionele relaties. Franco verdient echter lof omdat hij alle bovenstaande ingrediënten perfect heeft gecombineerd.

Acteur Dave Franco verrast met zijn regiedebuut, een mix van horrorsubgenres waarin twee koppels naar een vakantiehuis trekken, maar op een racistische conciërge botsen. Voor fans van horrorfilms à la Halloween, The Evil Dead en The Cabin in the Woods én liefhebbers van relatiedrama’s als The Big Chill en Drinking Buddies.

Regie Dave Franco
Cast Dan Stevens, Alison Brie, Sheila Vand
Speelduur 1u28