01.07.2015

The King’s Gardens

door Jimmy Van der Velde

Historische kostuumdrama’s, het is een genre waar ondergetekende wat aarzelend tegenover staat. De sets zijn fraai, de kostuums weelderig, de details piekfijn in orde, maar van een boeiend verhaal is vaak geen sprake. Meesterwerken als Kubricks Barry Lyndon en Visconti’s Il gattopardo zijn uitzonderingen op die regel. Alan Rickman heeft met The King’s Gardens – zijn eerste wapenfeit als regisseur sinds The Winter Guest – misschien niet de ambitie om in die divisie te spelen, maar levert niettemin een genietbaar portret af.

De Britse acteur-cineast neemt met plezier een loopje met de geschiedenis. André Le Notre (Matthias Schoenaerts) was inderdaad een landschapsarchitect van Louis XIV (Rickman), die in de zeventiende eeuw meewerkte aan de tuinen van Versailles. Het vrouwelijke hoofdpersonage Sabine De Barra (Kate Winslet), die in de prent de opdracht krijgt om op het befaamde landgoed een glorieuze fontein neer te poten, is dan weer compleet verzonnen.

Rickman zet het tijdperk en de setting duidelijk naar zijn beheerste hand en injecteert het verhaal met een zeer moderne touch. Het patriarchaat botst namelijk stevig met een flinke dosis girl power. Dit is het verhaal van De Barra, die met verve wordt neergezet door Winslet. Het geëmancipeerde personage staat haar mannetje, ploetert in de modder en worstelt met een immens trauma terwijl de adellieden van Versailles zich veilig verstoppen in hun exuberante kamers.

Tegenover Winslet staat met Schoenaerts – een naam die je mogelijk al eens hebt gehoord – een andere klasbak. De Antwerpse acteur bewijst net zoals in Suite Française en Far From the Madding Crowd dat hij niet enkel bonkige testosteronbommen, maar ook ingetogen personages kan spelen. De schaarse manier waarop hij omspringt met emoties is haast aandoenlijk. Zijn glinsterende puppy-oogjes zijn daarbij enkel maar een aanwinst.

De geloofwaardige chemie tussen Winslet en Schoenaerts vormt het romantische hart van de film, die gelukkig nooit in klefferig gedoe vervalt. De romance teert niet alleen op liefdesgevoelens, maar ook op het feit dat De Barra en Le Notre tegenpolen zijn die elk een persoonlijke strijd moeten leveren. De charme van de film wordt afgewerkt door subtiele humor, leuke rustmomenten, knappe fotografie en afgelikt production design. Het eindresultaat is een frisse zomerbries van een film die intelligentie niet uit de weg gaat.

Matthias Schoenaerts en Kate Winslet zijn a match made in heaven in dit luisterrijke kostuumdrama van acteur-regisseur Alan Rickman. In de trant van Pride & Prejudice, maar dan aan het zeventiende eeuwse Franse hof.

Regie Alan Rickman
Cast Matthias Schoenaerts, Kate Winslet, Alan Rickman
Speelduur 1u57