07.02.2018

Recensie The Disaster Artist

“Het was zo slecht dat het goed werd.” Dat zei men in 1959 over Plan 9 from Outer Space van Ed Wood en in 2003 ook over The Room van Tommy Wiseau. Beide films waren immens amateuristische draken en de betreffende regisseurs spoorden duidelijk niet helemaal. Maar Wood bleek nog geliefd door zijn crew, wat niet gezegd kon worden van Wiseau. Althans, dat kunnen we opmaken uit The Disaster Artist, het zeer geestige verslag van het maakproces van The Room.

We volgen in The Disaster Artist van en met James Franco, gebaseerd op het gelijknamige boek, hoe ene Greg Sestero (vertolkt door Dave Franco, broer van James) kennismaakt met de bizarre Tommy Wiseau (James Franco) en samen met hem naar Los Angeles trekt om er carrière te maken. In feite heeft Tommy de veel jongere en relatief normale Greg nodig om geïntroduceerd te worden in het filmmilieu. Wanneer dat niet lukt, besluit Tommy zelf een film te schrijven en te maken.

Waar het budget van The Room vandaan komt, wordt enkel gesuggereerd. Maar Tommy geeft het geld uit aan de onzinnigste dingen. Zo koopt hij filmmateriaal in plaats van het te huren. Een steegje wordt in een studio met green screen opgenomen. Als regisseur is Tommy een complete ramp en wanneer hij zelf acteert, vergeet hij constant zijn stupide dialogen.

Van meet af aan weet je dat er iets scheelt met Tommy. Hij praat met een vreemd accent en zonder lidwoorden, lacht theatraal met zijn eigen flauwe grappen, filosofeert als een puber, leeft duidelijk in zijn eigen realiteit en reageert als een vierjarige wanneer hij iets niet krijgt. In de film vermeldt Tommy terloops dat hij ooit een ongeval heeft gehad. Mogelijk heeft hij daardoor hersenbeschadiging opgelopen. Maar dat is bijzaak voor regisseur Franco. Wat hem boeit in Wiseau is die wilde, chaotische ongecontroleerde passie om beroemd te worden en ‘grote kunst’ te maken.

Een aantal shots van The Room werden vrij nauwkeurig gereconstrueerd. Want aan het einde van de film plaatst regisseur Franco die reconstructies naast de echte shots uit het ‘meesterwerk’ van Wiseau. Waardoor je je als kijker nog meer bewust wordt van de complete krankzinnigheid die er op de set van The Room moet geheersd hebben.

In feite zou je medelijden moeten hebben met een zielige kerel zoals Wiseau. Maar dat doe je uiteindelijk niet. Want Franco gebruikt Wiseau in de eerste plaats om Hollywood te ridiculiseren. Tommy doet immers niets anders dan wat hij, en samen met hem miljoenen andere slecht geïnformeerde mensen, vermoedt dat een regisseur en een acteur in Hollywood doen. In die zin is The Disaster Artist de beste film over Tinseltown in jaren.

James Franco reconstrueert het maken van The Room, de Citizen Kane of bad movies, als een grappige satire en speelt de pannen van het dak in de rol van de geschifte ‘filmmaker’ Tommy Wiseau.

Regie James Franco

Cast James Franco, Dave Franco, Seth Rogen