08.08.2018

Recensie The Darkest Minds

Er schort iets fundamenteel aan Young Adult-films: stilistisch lijken ze allemaal op elkaar. Dat heeft te maken met het feit dat deze films strikt gecontroleerd worden door de producerende studio’s, die maar één ding voor ogen hebben: commerciële eenheidsworst. Dit eerste deel van een nieuwe YA-trilogie gebaseerd op het werk van Alexandra Bracken, had met Kung Fu Panda-regisseuse Jennifer Yuh Nelson aan het roer en een niet onaardige concept, op een ander niveau kunnen spelen. Maar wat we voorgeschoteld krijgen, is business as usual.

Meer dan andere dystopische YA-sciencefictionfilms heeft The Darkest Minds een hoog Stephen King-gehalte. In een nabije toekomst overleven enkel superbegaafde kinderen, die in concentratiekampen worden ondergebracht. De president, zijn kabinet en het leger zijn immers bang dat de jongeren hun bijzondere krachten – van superintelligentie over telepathie tot gedachten lezen – tegen hen zal gebruiken. De ‘X-Kids’, zo weggelopen uit Firestarter, Carrie, The Shining en The Dead Zone, ontsnappen en belanden in wat een zomerkamp voor vluchtelingen lijkt. Maar ook daar zijn ze niet veilig.

Het verhaaltje zit vol clichés, maar laten we daar niet te zwaar aan tillen. Je zou verwachten dat Nelson met haar animatieverleden het geheel met enig karakter zou injecteren. Maar de roedel tieners acteert artificieel, hun personages zijn vervelend eendimensionaal en hun dialogen klinken zo on the nose dat het bijna pijnlijk wordt. Het kan niet anders dan dat Nelson de richtlijnen van de studio perfect heeft opgevolgd. Alsof je dit soort films slechts op één manier kan brengen.

Toch één lichtpuntje: de jonge Amanda Stenberg, die een bijrolletje had in het The Hunger Games-drieluik en in Everything, Everything bewees dat ze een film kon dragen. Ze vertolkt een doorslagje van de heldin die Shailene Woodley of Jennifer Lawrence speelden in respectievelijk The Divergent Series en The Hunger Games. Maar ze is een frisse verschijning uit de less is more-school en staat in schril contrast met haar tegenspeler Harris Dickinson, een Aldi-tienerkloon van Ryan Reynolds.

Het floppen van The Darkest Minds in de VS doet vermoeden dat de Amerikaanse jeugd het gehad heeft met de Young Adult-benadering van dystopische sciencefiction. We hoeven in ieder geval geen tweede en derde deel te verwachten en misschien zullen de studio’s twee keer nadenken voordat ze filmproducten bestemd voor een tienerpubliek in een keurslijf steken. Of is dat laatste ijdele hoop?

Fans van de Hunger Games-, Divergent- en Maze Runner-franchises kunnen nu terecht bij deze X-Men-versie van een Young Adult-film. Centraal staat de jonge Ruby die in een wereld bevolkt met supertieners evolueert van angstig buitenbeentje tot rebel tegen wil en dank.

Regie Jennifer Yuh Nelson
Cast Amanda Stenberg, Mandy Moore, Harris Dickinson
Speelduur1u45