02.11.2016

Recensie The Accountant

In Hollywood lijken ze het spoor écht bijster. Neem nu de actiethriller The Accountant van Gavin O’Connor (Warrior) en laten we ons even inbeelden wat er in het hoofd van scenarist Bill Dubuque (The Judge) afspeelde toen hij de grote lijnen van het verhaal bedacht:

“Ik wil iets over autisme doen. Kan ik een Oscar mee winnen. Verdomme, Rain Man is al gemaakt. Maar ik wil toch iets rond autisme doen, terwijl ik ook nog heel veel poen kan verdienen. Welke films zijn momenteel heel commercieel? Superman, Batman, Iron Man, Jason Bourne… In Rain Man was de autist heel intelligent. Autisten zijn dus gehandicapten met bijzondere talenten zoals de X-men. Wat als mijn autist heel goed is met getallen? Dat is zijn special power.”

En daar hield het waarschijnlijk niet op voor Dubuque: “Maar mijn autist moet ook een zeer begaafde killer zijn zoals Bourne én een scherpschutter à la Agent 47 in Hitman. En bijna zo rijk zoals Bruce Wayne. Bovendien heeft hij een geheime Alfred als assistent en een Gordon-achtige politieman die hem steunt. Plus: een voltooide gevechtsopleiding in het Verre Oosten zoals, jawel, Batman in de Nolan-films. You know what? Let’s get Ben Affleck!.”

The Accountant bekijken om meer te weten te komen over autisme is zoals The Incredible Hulk bekijken als deel van een cursus over anger management. Valt er dan nog van ietwat te genieten? Ja, als je een pervers genoegen schept in het bestuderen van gruwelijk slechte scripts.

Om te beginnen moet je alle authenticiteit overboord gooien. Niets is geloofwaardig. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar het verhaal, dat pretendeert realistisch te zijn, valt al snel door de mand. Je hebt dus Christian Wolff (Ben Affleck), een autistische boekhouder die voor allerlei criminelen werkt in ruil voor een pak poen en schilderijen van Renoir en Pollock, en die in de weekends met een American Sniper-geweer pompoenen laat openspatten (jawel, The Day of the Jackal).

Christian schiet later mensen in het hoofd alsof hij ongedierte in zijn tuin verdelgt, maar gelukkig is hij een bad guy met een hart van goud. Het echte verhaal begint wanneer hij de opdracht krijgt om de boekhouding van een robotfabrikant (John Lithgow) door te lichten. Zo leert hij de semiautistische boekhoudster Dana (Anna Kendrick) kennen. Zijn kans op liefde? O ja, maar eerst nog heel veel flashbacks.

Christian had een moeder die hem in de steek liet en een rechtse militarist als vader die een Oosterse leermeester inhuurde om zijn zoon te helpen met het kanaliseren van zijn woede. Christian had ook een stille broer, de soort van we-gaan-weinig-over-hem-vertellen-zodat-we-je-straks-kunnen-verrassen. In het heden is er ook nog een parallelverhaal over een praatzieke killer (Jon Bernthal) die voor een grote criminele organisatie werkt en altijd een shownummertje aflevert voor hij zijn slachtoffers afmaakt.

Wat hebben we nog niet gehad? Een tweede parallelverhaal! Ditmaal over politieman King (J.K. Simmons) en zijn nieuwe leerlinge op zoek naar een geheimzinnige boekhouder. Rommelig? Neen, want “It’s a puzzle”, zoals een van de personages de film in het begin en naar het einde toe samenvat. En jawel, er wacht je nog een verrassing, het laatste puzzelstukje dat je al lang zag aankomen en zo onnozel overkomt dat je vermoedt dat het gejat werd uit een Austin Powers-aflevering.

Hier nog een bizarre scenario-ingreep: de narratieve lijn rond King kruist nooit die van Wolff. Waarom zit die dan in de film? Vermoedelijk wilden de producers met The Accountant een franchise opstarten. God behoede ons! In de volgende delen zou je dan de verwachte confrontatie krijgen.

The Accountant roept veel vragen op, maar de enige die je beantwoord zou willen zien, is de volgende: hoe kan het dat intelligente mensen zoals Affleck, Kendrick, Simmons en O’Connor hun medewerking hebben verleend aan een film gebaseerd op een overladen en ridicuul scenario dat kant noch wal raakt én een extreem clichébeeld schetst van autistische mensen?

Doorspoelen!

In deze actiethriller van Gavin O’Connor vertolkt Ben Affleck een autist die zijn jeugdjaren in een disfunctioneel gezin tracht te vergeten en carrière maakt als superefficiënte boekhouder en killer. Een heel klein beetje Rain Man, heel wat meer Batman.

Regie Gavin O’Connor
Cast Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons
Speelduur 2u08