27.02.2024

Recensie-telex: The Peasants & Role Play

The Peasants

Het hoeft niet verrassen dat deze romanverfilming in thuisland Polen een hit werd. Het bronmateriaal, Cholpi van de Nobelprijswinnaar Władysław Reymont, werd al meermaals met succes verfilmd. Bijzonder aan deze versie van DK en Hugh Welchman is dat hij geanimeerd werd, min of meer zoals hun Loving Vincent. De acteurs speelden in een studio en de beelden werden daarna met olieverf bewerkt in de stijl van de Young Poland-schilderschool van de vroege 19eeeuw.

De film verhaalt over het jonge boerenmeisje Jagna dat moet trouwen met een bejaarde boer, maar in feite verliefd is op diens zoon. Wanneer er een opstand tegen de landeigenaars ontstaat en het noodlot toeslaat, leggen de hysterische dorpsbewoners de schuld bij Jagna.

The Peasants biedt niet alleen een sterk dramatisch verhaal, maar ook een indrukwekkende visuele ervaring. Je kijkt als het ware naar schilderijen die tot leven komen. Bovendien is dit verhaal veel eerlijker feministisch dan bepaalde contemporaine commerciële producties.

Regie DK en Hugh Welchman
Cast Kamila Urzędowska, Robert Gulaczyk, Mirosław Baka
Speelduur 1u55
Vanaf 28 februari in de bioscoop

Role Play

De Franse regisseur Thomas Vincent recycleert in zijn eerste Amerikaanse film de plots uit True Lies en Mr. & Mrs. Smith. Kaley Cuoco speelt een brave moeder die in het geheim bijklust als huurmoordenares. Tijdens een avondje uit spelen zij en haar echtgenoot (David Oyelowo) voor de kick mensen die elkaar nog nooit ontmoet hebben. Maar dan wordt loopt het mis.

De acteurs doen hun best, maar het script is zo cliché en ongeïnspireerd dat deze actiekomedie nooit van de grond komt. De mix van humor en dodelijke ernst werkt totaal niet, want op een gastrol van Bill Nighy na valt er amper te glimlachen. Bovendien is het plot rond de achtergrond van de protagonist ronduit idioot. Waarom Oyelowo dit niemendalletje heeft aanvaard, is nog het grootste mysterie.

Regie Thomas Vincent
Cast Kaley Cuoco, David Oyelowo, Connie Nielsen
Speelduur 1u41