19.04.2022

Recensie-telex: The Duke, A Chiara & Why We Fight

The Duke

De werkelijkheid is vaak boeiender én lachwekkender dan fictie. Als je niet wist dat The Duke op feiten berust, zou je de film nooit geloven. In 1961 stal de gepensioneerde buschauffeur Kempton Bunton (Jim Broadbent) het Goya-schilderij Portrait of The Duke of Wellington uit de National Gallery. Naar verluidt wilde hij met zijn daad protesteren tegen de in Groot-Brittannië geldende en volgens hem ondemocratische televisietaks. De politie dacht echter aanvankelijk dat de diefstal het werk was van een kunstroofspecialist.

Deze zeer sympathieke tragikomedie werkt prima door het degelijke script, maar vooral door de vertolkingen van topacteurs Jim Broadbent en Helen Mirren. Vooral Mirren lijkt zich geweldig te amuseren als Buntons zeurende echtgenote, die maar niet kan begrijpen waarom haar man in de clinch gaat met de televisietaksontvangers. Spijtig genoeg is The Duke de laatste film van de Britse regisseur Roger Michell die op 22 maart 2021 overleed. Hij was een vakman met een uitstekende komische timing (Notting Hill), maar tekende ook voor persoonlijkere films (The Mother, Venus, My Cousin Rachel).

Regie Roger Michell
Cast Jim Broadbent, Helen Mirren, Matthew Goode
Speelduur 1u36
Vanaf 20 april in de bioscoop

A Chiara

In zijn derde film die zich afspeelt in Calabria schildert de Italiaanse regisseur Jonas Carpignano (Meditteranea, A Ciambra) het portret van de vijftienjarige Chiara, een eenvoudig meisje dat plots in de volwassenheid wordt gesleurd. Ze begint zich immers vragen te stellen nadat de auto van de familie in brand werd gestoken. En wanneer haar vader verdwijnt, gaat ze op onderzoek uit en komt ze voor een keuze te staan die de rest van haar leven zal bepalen.

Carpignano heeft duidelijk naar Rosetta van de gebroeders Dardenne gekeken, maar dat is absoluut geen probleem. De regisseur en zijn hoofdactrice weten immers van Chiara een geloofwaardig en boeiend personage te maken dat je twee uur lang wilt volgen. Een kleine, eenvoudige film, maar wel een die bijblijft.

Regie Jonas Carpignano
Cast Swamy Rotolo, Claudio Rotolo, Grecia Rotolo
Speelduur 2u01
Vanaf 20 april in de bioscoop

Why We fight

Choreograaf Alain Platel (Les Ballets C de la B) en fotografe Mirjam Devriendt trachten in deze documentaire, gebaseerd op de dansvoorstelling Nicht schlafen uit 2016, geweld te doorgronden, of ten minste onder hun esthetische microscoop te leggen. Een deel van de film is weggelegd voor de performers die gewelddadige acties sublimeren tot dans. Die voorstelling wordt doorspekt met dansers, kunstenaars en filosofen die getuigen over hun ervaring met geweld. Door die mix van dans en woord valt de film wat tussen twee stoelen. Eigenlijk wil je vooral de dansers aan het werk zien, waardoor de getuigenissen een beetje als stoorzenders opduiken.

Regie Alain Platel en Mirjam Devriendt
Cast Bérengère Bodin, Samir M’Kirech, TK Russell
Speelduur 1u38