04.12.2019

Recensie-telex: The Aeronauts, Piranhas, It Must Be Heaven

The Aeronauts

Het grootste deel van deze avonturenfilm van Tom Harper (Wild Rose) speelt zich af in de lucht, die er door de uitstekende CGI – jawel, het kan – veel mooier en gestileerder uitziet dan in de werkelijkheidSpijtig dus dat het scenario sputtert. Eigenlijk is The Aeronauts een actiefilm over de meteoroloog James Glaisher (Eddie Redmayne) die in 1862 samen zijn mannelijke partner met een gasballon hoger vloog dan iemand hen ooit had voorgedaan. In de film is de partner echter van geslacht veranderd en wordt deze vertolkt door Felicity Jones. Er zijn natuurlijk ‘ergere’ voorbeelden van geschiedenisvervalsing, maar Harper wil met de ingreep nogal ongeïnspireerd duidelijk maken dat ‘ook vrouwen straffe dingen kunnen doen. Het grootste probleem zijn echter de saaie flashbacks op de grond die de spannende en visueel verbluffende episodes in de ballon constant onderbreken. Indien Harper de ganse speeltijd in zijn vliegend gevaarte was gebleven en de melodramatische en feministische ballast overboord had gegooid, dan had dit een écht geweldige film geweest.

Regie Tom Harper
Cast Felicity Jones, Eddie Redmayne, Tom Courtenay
Speelduur 1u40
Vanaf 4 december in de bioscoop

Piranhas

In Rione Sanità, een oude wijk in Napels, ziet de 14-jarige Nicola hoe maffialeden zijn moeder afpersen en met hun macht pronken. Enerzijds haat hij die kerels, anderzijds vindt hij ze stoer. Hij droomt bovendien van het geld dat ze verdienen. Samen met enkele vrienden stort Nicola zich op de kleine criminaliteit, maar al snel krijgt hij genoeg zelfvertrouwen om de oude gangsters van de macht te verdrijven. Roberto Saviano, de door de Camorra bedreigde auteur van Gomorra en Piranhas, schreef zelf ook mee aan het script dat op de Berlinale in de prijzen viel en dat betekent toch iets. Als er iemand iets over de maffia kan vertellen, dan is hij het wel. Deze ‘Teenage Godfather’ begint als een docudrama, maar groeit uit tot een spannend en tragisch epos. Claudio Giovanessi, die eerder al afleveringen van de Gomorra-televisiebewerking had ingeblikt, bleek een uitstekende keuze als regisseur.

Regie Claudio Giovannesi
Cast Francesco di Napoli, Viviana Aprea, Ar Tem
Speelduur 1u45
Vanaf 4 december in de bioscoop

It Must Be Heaven

Het alter ego van de Palestijnse regisseur Elia Suleiman trekt naar Parijs en New York om financiering te zoeken voor zijn volgende film, maar botst op onbegrip over de culturele identiteit van zijn volk. Dat klinkt dramatisch, maar Suleiman benadert de premisse als een komedie à la Jacques Tati. Hij incarneert een zwijgzame toerist die tijdens zijn trip bizarre, grappige en ironische situaties observeert, vaak gelinkt met de Westerse perceptie over zijn thuisland. Zoals in de cinema van Tati is er amper cement om de verschillende sketches aan mekaar te lijmen, maar zo’n ‘los zand’-film heeft zijn charme. Hoewel een speelduur van bijna 100 minuten wat te lang is om echt te blijven boeien.

Regie Elia Suleiman
Cast Elia Suleiman, Gael Garcia Bernal, Stephen McHattie
Speelduur 1u37