19.12.2023

Recensie-telex: Next Goal Wins & Bank of Dave

Next Goal Wins

Na Thor: Love and Thunder gaat Taika Waititi kleinschaliger met dit fait divers waarbij de realiteit de fictie overtreft. De Nederlandse Amerikaan Thomas Rongen (Michael Fassbender) wordt min of meer gedwongen om de nationale American Samoa-voetbalploeg te trainen. Het team dat van Australië verloor met 31-0 wordt algemeen beschouwd als het slechtste ter wereld. Rongen moet ervoor zorgen dat American Samoa minstens één goal scoort, zodat het zich kan kwalificeren voor de wereldbeker.

Waititi maakt het zich redelijk gemakkelijk, want hij baseert zich op een populaire gelijknamige documentaire. Uiteraard steekt hij zijn feelgoodfilm vol met guitigheden over een white savior, de als-het-vandaag-niet-is-dan-wel morgen-Samoa-cultuur en de plaats van transgenders in de Polynesische samenleving. Het grotendeels geïmproviseerde lijkende resultaat is echter minder grappig dan het had kunnen geweest zijn. Veel grapjes zijn immers aan de flauwe kant. Het beste aan de film is Fassbender die zijn rol doodserieus benadert.

Regie Taika Waititi
Cast Michael Fassbender, Elisabeth Moss, Will Arnett
Speelduur 1u43
Vanaf 20 december in de bioscoop

Bank of Dave

De bankencrisis inspireert Dave Fishwick (Rory Kinnear), een autoverkoper uit het noorden van Engeland, om zelf een bank op te richten die de lagere klasse kan helpen met leningen. Een advocaat (Joel Fry) moet het proces in goede banen leiden. De grote bankiers in Londen zijn echter niet opgezet met een kleine garnaal in hun afgeschermd universum en vinden een reden om Dave voor de rechtbank te slepen.

Deze feelgoodfilm is gebaseerd op het initiatief van de echte Dave Fishwick dat enorm veel media-aandacht kreeg en resulteerde in een succesvolle bank. Je voelt wel dat er heel wat fictie in gekropen is. De narratieve structuur doet trouwens opvallend hard denken aan die van Local Hero. Maar Chris Foggins film blijft een aardig tussendoortje met uitstekende acteurs en enkele zeer goed geschreven en geestige scènes.

Regie Chris Foggin
Cast Rory Kinnear, Joel Fry, Phoebe Dynevor
Speelduur 1u47