12.12.2024
Recensie-telex: Megalopolis & Vingt Dieux
Megalopolis
Zowat iedereen die het cinemagebeuren een beetje volgt, weet dat de comebackfilm van Francis Ford Coppola in Cannes zeer gemengd werd onthaald en aan de Amerikaanse kassa een flop werd. Maar wie Megalopolis een tweede maal bekijkt, merkt hoe gelaagd de film wel is.
Het verhaal speelt zich af in New Rome, in feite een soort art deco New York dat politiek gestructureerd is zoals het oude Rome. Geïnspireerd door de geschriften van de Romeinse geschiedenisschrijver Sallustius en de staatsgreeppoging van Catilina schetst Coppola het conflict tussen de arrogante maar visionaire architect Caesar Catilina (Adam Driver) en de behoudsgezinde burgemeester Cicero (Giancarlo Esposito). De vete krijgt een persoonlijk karakter wanneer de dochter van Cicero verliefd wordt op de architect.
Coppola maakt het het publiek flink lastig door heel wat genres te mixen. Bij momenten zit je in verfilmd experimenteel theater met monologen uit Hamlet en Macbeth. Later beland je in een psychedelische drugsdroom zoals die uit Midnight Cowboy en nog later in een satirische komedie. Af en toe injecteert Coppola Megalopolis met trucjes die de vierde muur doorbreken.
Alles heeft betekenis, maar echt meeslepend wordt dit visueel experiment nooit. De film is daarvoor te intellectualistisch, te afstandelijk en – ergst van al – te saai. Mission not accomplished, dus. Maar wie weet wordt Megalopolis ooit een cultfilm.
Regie Francis Ford Coppola
Cast Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito
Speelduur 2u18
Vanaf 11 december in de bioscoop
Vingt Dieux
De achttienjarige Tontone is de zoon van een melkveehouder in het Jura-departement en hij weet totaal niet wat hij met zijn leven moet aanvangen. Plots overlijdt zijn vader en moet hij niet alleen kostwinnaar worden, maar ook nog voor zijn jongere zusje zorgen. Totone moet bliksemsnel opgroeien en dat vraagt enige creativiteit. Hoewel hij er weinig van afweet, heeft hij zijn zinnen gezet op het maken van Comté-kaas om er een prijs mee te winnen.
Het regiedebuut van Louise Courvoisier lijkt wel geïnspireerd door Ken Loach, maar de cineast is niet geïnteresseerd in een sociaal drama met soms heftige dramatiek zoals Kes. Ze focust zich enkel op het leerproces dat Tontone doormaakt en de jongen heeft genoeg talenten in huis – iets wat hij zelf niet verwacht. Door die benadering wordt Vingt Dieux een optimistische coming-of-age-tragikomedie annex tienerfilm voor een breed publiek die toont dat jonge mensen die je aanvankelijk geen enkele slaagkans zou geven niet mag onderschatten.
Regie Louise Courvoisier
Cast Clément Faveau, Luna Garret, Maiwene Barthelemy
Speelduur 1u30
Vanaf 11 december in de bioscoop