02.09.2024

Recensie-telex: Birthday Girl & Boneyard

Birthday Girl

Trine Dyrholm, een van de beste Europese actrices, weet altijd hoe ze onsympathieke personages enige menselijkheid kan meegeven. Dat is meer dan ooit het geval in Birthday Girl, een claustrofobisch drama van de Deense cineast Michael Noer (Papillon, Before the Frost).

Dryholm vertolkt Nanna, een gescheiden moeder die het niet breed heeft, een wrok koestert tegen haar ex en een moeilijke relatie heeft met haar dochter Cile. Voor haar achttiende verjaardag nodigt ze Cile en een vriendin uit op een cruise van Miami naar de Bahama’s, eigenlijk een drijvende discotheek waar de passagiers weinig meer doen dan comazuipen. Op de eerste avond wil Nanna de populaire moeder uithangen door de kinderen alcohol te geven. En dan loopt het fout…

Noer filmt de nachtmerrie die Nanna en Cile doorstaan als een hopeloos gevecht in wat het voorgeborchte van de hel lijkt, met crewleden die blindelings de kapitein en de reder gehoorzamen. Dyrholm eist de aandacht echter volledig op als een soms egocentrische moeder die wanneer het moet reageert als een wolvin. Niet alle wendingen in Birthday Girl zijn even geloofwaardig, maar de Deense topactrice doet je het overgrote deel slikken.

Regie Michael Noer
Cast Trine Dyrholm, Flora Ofelia Hoffmann Lindahl, Maja Ida Thiele
Speelduur 1u35
Vanaf 4 september in de bioscoop

Boneyard

De politiefilm Boneyard vertelt een gefictionaliseerde versie van de West Mesa-moorden in New Mexico vijftien jaar terug. Op een braakliggend terrein vond men toen een aantal lijken van jonge vrouwen, maar een echte doorbraak in het onderzoek kwam er nooit. Moeilijk om daar iets mee aan te vangen natuurlijk, vandaar dat de makers geprobeerd hebben om via twee personages, een detective (Brian Van Holt) en een profiler (Mel Gibson), de mogelijke pistes te illustreren.

Om het allemaal wat spannender te maken werd er ook een portie politiecorruptie bijgesleurd. Het scenario is dan ook een echt rommeltje geworden. Eigenlijk voel je al vanaf het begin dat Boneyard niet werkt. Gibson moet als bekendste naam het publiek naar de zalen lokken, maar hij heeft ontzettend weinig te doen. Misschien hadden de makers beter een documentaire gemaakt in plaats van een op sensatie beluste B-film die pretendeert dat hij bekommerd is over het lot van de vrouwelijke slachtoffers.

Regie Asif Akbar
Cast Brian Van Hort, Mel Gibson, 50 Cent
Speelduur 1u36