Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

13.06.2023

Recensie-telex: Asteroid City & Whale Nation

door Chris Craps

Asteroid City

Wes Anderson maakte zijn beste film met The Grand Budapest Hotel. The French Dispatch was vooral in de eerste helft een geweldige kijkervaring. Maar met Asteroid City lijkt de cineast té verliefd op de stijl en wordt de inhoud compleet overwoekerd.

De film doet een beetje denken aan de ensemblefilms van Robert Altman, waarbij een twintigtal personages op een plaats worden samengebracht om daar met elkaar te interageren. In het geval van Asteroid City is die plaats een woestijndorpje in 1955.

Daar vindt een conventie van jonge uitvinders plaats, maar er stranden nog meer mensen vanwege een quarantaine die wordt opgelegd door het leger. In de buurt vinden immers nucleaire testen plaats en werden er ufo’s opgemerkt.

De microkosmos bestaat onder meer uit een weduwnaar (Jason Schwarzman) die geboeid raakt door een filmster (Scarlett Johansson), zijn stugge vader (Tom Hanks), een garagist (Matt Dillon), de uitbater van het plaatselijke motel (Steve Carrell) en een zingende cowboy (Rupert Friend). Vanaf het begin wordt echter duidelijk dat dit een realistisch gebrachte studioshow is, met een gastheer (Bryan Cranston) die ook nog wat verteld over de auteur (Edward Norton) en de regisseur (Adrien Brody).

De bekende koppen helpen uiteraard om de vele personages uit elkaar te houden, maar de Matroesjkastructuur werkt niet en de subplots zijn zo mager dat je je na twintig minuten afvraagt waar dit heen gaat. Nergens zo blijkt.

Regie Wes Anderson
Cast Jason Schwarzman, Tom Hanks, Scarlett Johansson
Speelduur 2u04
Vanaf 14 juni in de bioscoop

Whale Nation

Deze documentaire van Jean-Albert Lievre wil vooral een audiovisueel gedicht zijn en is opgehangen aan teksten van de Britse dichter Heathcote Williams die een oproep zijn om de walvisvangst te verbieden. Verwacht dus vooral geen klassieke insteek.

Wat je wel krijgt zijn prachtige beelden van walvissen die door het water klieven. De enige narratieve kapstok zit hem in de verhaallijn van een bultrug die gestrand is, terwijl een team uitrukt om het dier terug in zee te krijgen. De rest van de film bestaat uit via poëzie gebrachte informatie vanuit het standpunt van de walvissen.

Om te genieten van de film moet je je dus overleveren aan de aanpak van de regisseur. Dat kan een beetje hinderlijk worden met de Vlaamse voice-over van de miscaste Tom Waes. Je kunt je alleen maar inbeelden hoe sterker de film zou geweest zijn met het muzikale keelgeluid van iemand als Morgan Freeman.

Regie Jean-Albert Lievre
Cast Jean Dujardin (Franse versie), Tom Waes (Vlaamse versie)
Speelduur 1u22
Vanaf 14 juni in de bioscoop