19.07.2017

Recensie Spider-Man: Homecoming

Producenten van superheldenfilms richten zich tegenwoordig tot een publiek van oudere tieners en jonge twintigers. Vandaar het vulgaire Deadpool en het met volwassen thema’s doorspekte The Dark Knight Rises. Spider-Man: Homecoming betekent echter een terugkeer naar het oorspronkelijke doel van dit soort cinema: pretentieloze pret voor 12-jarigen.

Pretentieloos betekent in dit geval niet hol, maar wel kleinschaliger. De ruggengraat van het verhaal wordt gevormd door een vrij bescheiden generatieconflict. Peter Parker haalt te veel krachttoeren uit als Spider-Man om zich te bewijzen aan zijn surrogaatvader Tony Stark. Meer is er niet, maar het werkt.

Ook de slechterik werd gedownsized qua ambities. Voor een keer krijgen we een bad guy die niet uit is op het veroveren van de wereld. The Vulture, vertolkt door Michael ‘Birdman‘ Keaton, is een doodgewone kerel die door het systeem genaaid werd en daarop opportunistisch heeft gereageerd. Het is niet zijn bedoeling om slachtoffers te maken, maar wanneer Spider-Man hem de weg verspert, voelt hij zich verplicht om zijn ‘investeringen’ te beschermen.

Hoogtepunt van die kleinschaligere aanpak is de verrassende wending op het einde van act twee. Op dat bewuste moment worden geen gebouwen opgeblazen of spectaculaire gevechten geleverd. De scène bestaat simpelweg uit een conversatie tussen drie mensen in een auto. Maar het gesprek heeft wel enorme gevolgen. Die eenvoud is kenmerkend voor de aanpak van Spider-Man: Homecoming: meer nadruk op het verhaal dan op de actie.

En dan is er nog Tom Holland als Spider-Man. Na Tobey Maguires halfzachte incarnatie in de eerste filmserie en Andrew Garfields melancholische versie in de vorige reboot, vertolkt Holland Parker als een enthousiaste tiener met een gevoel voor humor. Daardoor wordt het personage een pak vrolijker en minder tragisch, wat uiteraard perfect past bij een luchtige tienerfilm.

Spider-Man: Homecoming is dus fun for kids. Meer hoeft dat soms echt niet te zijn.

De tweede Spider-Man-reboot is een relatief bescheiden tienerfilm met veel humor. Tom Holland drukt zijn stempel op de film als een bijzonder vrolijke Peter Parker, die zich wil bewijzen tegenover zijn surrogaatvader Tony Stark. Vergelijkbaar met Iron Man 3.

Regie Jon Watts
Cast Tom Holland, Michael Keaton, Marisa Tomei
Speelduur 2u13