27.03.2018

Recensie Ready Player One

Oké, hij duurt misschien twintig minuten te lang, sommige acteerprestaties ontberen subtiliteit en de dialogen zijn bij momenten wel heel uitleggerig. Maar ondanks die gebreken is Ready Player One de beste blockbuster die in tijden de bioscopen heeft bereikt.

Toen bekend werd dat Steven Spielberg de gelijknamige bestseller van Ernest Cline zou verfilmen, reageerde niet iedereen even enthousiast. Het verhaal over een toekomst waarin het gros van de mensheid zijn dagen slijt als avatar in een virtuele gamewereld, is immers zodanig gedrenkt in liefde voor De Baard en andere eighties geek stuff dat het op een monumentale masturbatiesessie had kunnen uitdraaien.

De topcineast is er echter in geslaagd om die valkuil volledig te ontwijken en heeft de zoektocht naar de ultieme easter egg uitgebouwd tot een cinemaervaring zonder weerga. Het is van Avatar geleden dat een uit nullen en enen opgetrokken wereld zo feilloos gekoppeld werd aan live-action, en de lawine aan popcultuurknipogen – van Battlestar Galactica en Aliens over Spider-Man en Spawn tot The Iron Giant en Akira – evenaart de dolle waanzin van The Lego Movie.

Helemaal meesterlijk is de schijnbare ongedwongenheid waarmee Spielberg vrijwel ongeziene dingen op het scherm tovert. Zo sta je amper bij stil bij de duizelingwekkende wereld-op-zijn-kopfactor van de scènes waarin de digitale personages de mensen van vlees en bloed bestuderen, en voor je het goed en wel beseft, leidt de naadloze integratie van fragmenten uit een onsterfelijke huiverklassieker tot de moeder aller geekgasms.

De filmversie van Ready Player One teert minder op nostalgie dan het boek en is meer een viering van (en een waarschuwing voor) de jeugd van tegenwoordig. Resultaat: een E.T. the Extra-Terrestrial of een Jurassic Park voor de VR-generatie.

Steven Spielberg verfilmt het populaire boek van Ernest Cline, maar mikt minder op nostalgie naar all things eighties. Denk aan een mix van de digitale spektakelwaarde van Avatar en de dolle popcultuuroverload van The Lego Movie en je komt enigszins in de buurt.

Regie Steven Spielberg
Cast Tyler Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn
Speelduur 2u20