07.05.2019

Recensie Pokémon Detective Pikachu

Na het gigantische succes van de Lego-films konden de andere speelgoedmerken niet achterblijven. Later dit jaar doet Playmobil een gooi naar de bioscoopkassa, maar eerst is het de beurt aan het Pokémon-imperium. Mijn kennis van de populaire monstertjes reikt eerlijk gezegd weinig verder dan wat ik vanuit mijn ooghoeken opgevangen heb van mijn kinderen toen die zich daar nog mee bezighielden. Dat zou echter geen verschil mogen uitmaken: als de ruggengraat van de film stevig genoeg is, zijn de verwijzingen alleen maar leuke extraatjes.

En daar loopt het dus fout bij Pokémon Detective Pikachu. De plot heeft het over Tim, een jonge twintiger die zijn saaie job in de verzekeringswereld links laat liggen wanneer hij te horen krijgt dat zijn vader om het leven is gekomen bij een ongeval. De man woonde in Ryme City, de stad waar mens en Pokémon zij aan zij leven. Een Pokémon-buddy van palief was – je raadt het al – Pikachu. De gele knuffel heeft een gat in zijn geheugen, maar is ervan overtuigd dat de dood van Tims vader niet pluis is…

Dat een film als deze extreem Kinderen Toegelaten moet zijn, kan ik begrijpen. Dat regisseur Rob Letterman (zie ook Monsters vs. Aliens, Shark Tale en Gulliver’s Travels) nauwelijks moeite doet om een ietwat prikkelende plot in elkaar te knutselen, is echter onvergeeflijk. Aanvankelijk worden de meubelen nog gered door het Pikachu-stemmenwerk van Ryan Reynolds, maar na een half uur zijn alle geestigheden opgesoupeerd, waardoor ook Reynolds onherroepelijk zonder stroom valt. En met hem de hele film.

Een jonge twintiger gaat op onderzoek om de dood van zijn vader op te lossen en krijgt daarbij de hulp van een koffieverslaafde Pokémon met een gat in zijn geheugen. Avontuurlijke mix van live action en animatie, en een cocktail van Zootropia en Garfield.

Regie Rob Letterman
Cast Justice Smith, Kathryn Newton, Ryan Reynolds
Speelduur 1u44