13.02.2018
Recensie Phantom Thread
Phantom Thread is veel meer dan een drama over een kleermaker en zijn muze. Dat wisten we natuurlijk op voorhand. Regisseur Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood, The Master, Inherent Vice) heeft sinds zijn debuut Hard Eight de ene gelaagde film na de andere uit zijn hoed getoverd, en bevestigt hier zijn reputatie als de innovatiefste Amerikaanse regisseur van zijn generatie,
Het verhaal speelt zich af in het Londen van de jaren 50. Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis in zijn allerlaatste rol) is de topmodeontwerper van zijn tijd. Samen met zijn ongehuwde zus Cyril (Leslie Manville) heerst hij met totale controle over zijn jurkenimperium The House of Woodcock.
Wanneer Reynolds het dienstertje Alma (Vicky Krieps) ontmoet, meent hij het perfecte lichaam én de muze van zijn leven te hebben ontmoet. Alma volgt de designer, maar ontdekt dat Reynolds een heel obsessieve persoonlijkheid heeft die gekweld wordt door de herinneringen aan zijn overleden moeder.
Tijdens het bekijken van Phantom Thread denk je aan de Griekse mythe rond Pygmalion die met Galatea de perfecte vrouw schiep. Maar al snel merk je ook heel duidelijke verwijzingen naar films van Alfred Hitchcock als Vertigo en Rebecca en naar de door zijn actrices geobsedeerde meester zelf.
Hoewel Phantom Thread thrillerelementen bevat, blijft Anderson bewust weg van de melodramatische Hitchcockiaanse variant op dat genre. De film is doordrongen van Hitchcock, maar Anderson vertikt het om de toeschouwer met klassieke spanning of grote emoties te manipuleren. In plaats daarvan diept hij de romance uit tot een donkere en complexe driehoeksrelatie, die nauwer verwant is met zijn Freudiaanse karakterstudie The Master dan met de gothic horror van Rebecca.
Uiteindelijk zal de film vooral de geschiedenis ingaan als de exit in schoonheid van Day-Lewis. De acteur achter Bill the Butcher en Daniel Plainview levert hier mogelijk de subtielste vertolking uit zijn carrière af. Beginnende acteurs moeten de ontbijtscènes maar eens bestuderen. Puur goud.
Phantom Thread is dus een must voor de overtuigde cinefiel en verdient het om straks de Oscar voor de beste film te winnen. Misschien gebeurt dat ook. Waarna Day-Lewis ons komt vertellen dat zijn afscheid eigenlijk een grap was.
>>Klap
Paul Thomas Anderson injecteert een Hitchcockiaanse romance in het verhaal rond een moderne Pygmalion: een modeontwerper die het perfecte model vindt. Daniel Day-Lewis is groots in zijn allerlaatste rol.
Regie Paul Thomas Anderson
Cast Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville
Speelduur 2u10
Vanaf 14 februari in de bioscoop