Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

05.03.2019

Recensie On the Basis of Sex

door Chris Craps

Wie nog twijfelt aan de impact van de #MeToo-beweging op de Amerikaanse cinema, moet deze On the Basis of Sexmaar eens bekijken. Een paar jaar geleden zou een film over de vroege jaren van een Amerikaanse opperrechter Ruth Bader Ginsburg waarschijnlijk de bioscoop niet eens hebben gehaald, in dit Trump-tijdperk is het onderwerp hotter dan hot.

Dit rechtbankdrama van Mimi Leder – in de jaren 90 een bekende cineaste van actiefilms – behandelt de zaak uit 1970 waarbij Ginsburg (Felicity Jones) een man verdedigde die enkel en alleen omdat hij ongehuwd was geen belastingvermindering kreeg voor het inhuren van een verpleger voor zijn zieke moeder.

De man werd benadeeld vanwege zijn geslacht. Voor Ginsburg de ideale manier om alle wetten die zowel vrouwen als mannen on the basis of sex discrimineerden te ondermijnen. Maar het openbaar ministerie  vreesde een sociale omwenteling en probeerde alle argumenten van Ginsburg van tafel te vegen.

On the Basis of Sex is een zeer nobele film, maar helaas te braaf, te academisch en te voorspelbaar om veel indruk te maken. Bovendien komt hij heel traag op gang. In plaats van de koe meteen bij de hoorns te vatten, schetst Leder eerst nog Ginsburgs moeilijke jaren als een van de weinige vrouwelijke studenten op de faculteit rechten én haar relatie met haar man (Armie Hammer), die bovendien af te rekenen kreeg met kanker.

Je begrijpt waarom Leder het noodzakelijk vond om de weg naar de top van haar heldin te schetsen, maar het is een te gemakkelijke en weinig trefzekere aanpak. Leder had recht op haar doel af moeten gaan, maar ze mikt ook op het grote publiek: de kijkers die niet vertrouwd zijn met advocatenjargon.

Dat neemt niet weg dat de discussies over wat de beste manier was om de zaak te bepleiten opvallend helder zijn. Op die momenten komt de film echt tot leven en voel je de heldhaftigheid van de advocate die allerlei antieke wetten wilde torpederen.

Er wordt vrij behoorlijk geacteerd, maar Justin Theroux heeft duidelijk de meest dankbare rol als Mel Wulf, de wat excentrieke advocaat die Ginsburg klaarstoomt voor haar eerste pleit-stapjes. De The Leftovers-ster speelt Wulf als een realist die alle watertjes doorzwommen heeft en daardoor sarcastisch reageert op alles wat naar idealisme ruikt. Dat maakt van hem veel menselijker dat de wat eendimensionaal geportretteerde Ginsburg.

De levende legende duikt zelf op het einde op om gedag te zeggen en haar zegen te geven over de film. Maar misschien ook de kijker uit te nodigen om naar RBG te kijken, een recente documentaire over haar leven die een beter beeld schetst van deze harde maar bijzonder moedige tante.

>>Klap

The Peacemaker-cineaste Mimi Leder brengt de beroemdste zaak van huidige Amerikaanse opperrechter en feministe Ruth Bader Ginsburg tot leven in deze mix van melodrama, biopic en rechtbankdrama. Felicity Jones incarneert RBG als een intellectuele, upper classversie van Erin Brockovich.

Regie Mimi Leder
Cast Felicity Jones, Armie Hammer, Justin Theroux
Speelduur 2u00
Vanaf 6 maart in de bioscoop