Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

11.01.2017

Recensie Nocturnal Animals

door Ruben Nollet

Het is niet mijn gewoonte om hippe Engelse uitdrukkingen te bezigen, maar het eerste wat me in het hoofd schoot tijdens de openingsscène van Nocturnal Animals was toch “WTF?” Wat dat begin precies inhoudt, laat ik je met veel plezier zelf ontdekken, maar ik kan al verklappen dat de woorden ‘naakt’, ‘slow motion’ en ‘lillend’ van toepassing zijn.

Tom Ford, de modegigant die zeven jaar geleden met zijn regiedebuut A Single Man al demonstreerde hoe veelzijdig zijn talenten zijn, geeft verschillende verklaringen voor die scène. Maar volgens mij wil hij de kijker meteen duidelijk maken dat in zijn tweede langspeler alles mogelijk is.

Nocturnal Animals is een verhaal dat voortdurend heen en weer schakelt tussen niveaus en tijdlijnen. Je hebt het ‘heden’, een chique maar kille wereld waar we kennis maken met hoofdfiguur Susan (een streng gestileerde Amy Adams). Zij runt een gereputeerde kunstgalerij en komt niets tekort, maar zit ook klem in een dood huwelijk en voelt zich gruwelijk eenzaam.

Het ‘verleden’ dringt zich terug op wanneer Susan op een dag een manuscript toegestuurd krijgt van Edward (Jake Gyllenhaal), een aspirant-schrijver met wie ze ooit verloofd was. Susan wordt overspoeld door herinneringen aan haar romantische tijd met de liefdevolle Edward en die warme flashbacks vormen de tweede laag van de film.

Het derde en meest opmerkelijke niveau komt tot leven wanneer Susan het manuscript begint te lezen. Het blijkt een snoeiharde noir-thriller te zijn over een man die tijdens een nachtelijke rit met zijn vrouw en dochter langs de landelijke wegen van Texas belaagd wordt door drie gewelddadige nozems (aangevoerd door een huiveringwekkende Aaron Taylor-Johnson).

Fords visuele gave is intussen genoegzaam bekend, maar in Nocturnal Animals openbaart hij zichzelf nog meer dan in A Single Man als een begenadigd verteller. De naadloosheid waarmee hij de verschillende onderdelen van het verhaal door elkaar weeft, is lang niet iedereen gegeven. Maar het gaat verder dan dat.

Zowat alle recensies van Tony and Susan, de oorspronkelijke roman van Austin Wright, hebben het over een boek dat ‘slim opgebouwd’ is. Een van de enorme verdiensten van deze verfilming is dat Ford er ook een bijzonder pakkende vertelling uit distilleert. Met de hulp van een resem ijzersterke acteurs uiteraard, maar dat doet niets af van Fords prestatie. De grote uitdager voor beste film van 2017 is alvast bekend.

>>Klap

Tom Ford, modeontwerper en regisseur van A Single Man, versmelt een bitter relatiedrama à la Take This Waltz met een wurgende thriller in de trant van Eden Lake. Amy Adams toont zich van een ongekende kant als een society-dame die beseft hoe fout haar leven gelopen is.

Regie Tom Ford
Cast Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Isla Fisher
Speelduur 1u56
Vanaf 11 januari in de bioscoop