20.09.2016

Recensie Morgan

Morgan stond in 2014 op de Black List, de legendarische lijst met populaire maar nog niet verfilmde scenario’s. Het project belandde via Hollywoodstudio 20th Century Fox bij Ridley Scott. De wandelende filmfabriek gaf het project door aan zijn zoon Luke, die eerder als second unit director van onder meer Exodus: Gods and Kings en The Martian fungeerde.

Wat tot een grote productie had kunnen uitgroeien, werd duidelijk opgevat als een kleinschalige B-prent. Het scenario, de dialogen en het beperkte budget (amper 8 miljoen dollar) wijzen toch in die richting. Enkel de indrukwekkende cast (Kate Mara, Paul Giamatti, Brian Cox, Jennifer Jason Leigh, Toby Jones, Michelle Yeoh en Rose Leslie) en de art direction wekken enigszins de indruk van grotere ambities.

Aan de basis van Morgan ligt zoals vele sciencefiction- en horrorfilms het overbekende Frankenstein-verhaal. Het monster in kwestie is deze keer een tiener die in een laboratorium ‘gekweekt’ werd, het eindresultaat van jarenlange genetische experimenten. Morgan is zo bijzonder dat alle geleerden, haar surrogaatvaders en -moeders, blind verliefd op haar zijn. Wanneer ze echter gedragstoornissen begint te vertonen, moeten haar ‘ouders’ de komst van veiligheidsagente Lee (Mara) tolereren.

Wie zijn klassiekers kent, ziet meteen parallellen met Blade Runner. Maar er zijn evengoed elementen van The Terminator, Westworld en Splice te bespeuren. Dat heeft de maken met de B-aard van het beestje. Als je mikt op een commerciële en actievolle update van het Frankenstein-verhaal, zijn er niet zoveel mogelijkheden. Dat geldt ook voor Ex Machina – met dat verschil dat het superieure script van die scifithriller het B-gegeven oversteeg.

Maar juist omdat Morgan zo’n pretentieloze B-film is, valt er toch nog heel wat plezier te beleven. Het helpt natuurlijk al die geweldige acteurs in cameorollen het beste van zichzelf geven. Bovendien geeft Scott een A-look aan zijn B-film. Het is duidelijk dat hij als art director, voormalig reclamefilmer en zoon van zijn vader het klappen van de zweep kent.

Luke Scott, zoon van Ridley, brouwde van deze digitale update van het klassieke Frankenstein-verhaal een bescheiden B-prent met een opvallende sterrencast en echo’s van Blade Runner, Ex Machina, Splice en The Terminator.

Regie Luke Scott
Cast Kate Mara, Paul Giamatti, Toby Jones
Speelduur 1u32