31.07.2018

Recensie Mission: Impossible – Fallout

Je kan over Tom Cruise veel negatieve dingen schrijven: dat hij een griezelige sekte zoals Scientology omarmt, dat hij vreemde dingen doet op een sofa, dat hij een middelmatige acteur is en dat hij – in tegenstelling tot bijvoorbeeld George Clooney – niet in staat is tot zelfrelativering. Maar hij is wel de enige Hollywoodacteur die het beroep van actiester heel letterlijk neemt. In Mission: ImpossibleFallout voert hij de krankzinnigste stunts helemaal zelf uit. En zo hebben Bond en Bourne eindelijk hun meerdere gevonden in Ethan Hunt.

Voordat de geheimagent de wereld redt, moet hij zoals gewoonlijk eerst de halve wereld afreizen. Waarom is niet altijd even duidelijk, want de plot zit nodeloos ingewikkeld in mekaar. Maar waar Hunt ook komt, altijd zit iemand hem op de hielen of moet hij iemand achtervolgen. En dat op de meest spectaculaire manieren. Goed voor ons, want dat is de ultieme reden om een Mission: Impossible-film te bekijken.

Het verhaal bouwt verder op de narratieve lijnen van delen 4 en 5, maar de toon is ernstiger en bij momenten sentimenteler. Regisseur-scenarist Christopher McQuarrie, die ook Rogue Nation inblikte, wilde op die manier Fallout een eigen smoel geven. Toch valt een grote dosis aan relativerende ongein à la Ghost Protocol te verkiezen boven de bittere ernst die hier vaak de kop opsteekt. De M:I-franchise blijft immers hyperkinetische poppenkast waarbij je nooit in de personages gelooft.

Dat euvel zie je echter probleemloos door de vingers. Want als Hunt/Cruise uit een vliegtuig springt om een bewusteloze collega te redden, een straat oversteekt via het dak, tijdens een knokpartij een toilet afbreekt, op een motor zonder helm door drukke straten racet of aan een helikopter bengelt, wordt alles fun in het kwadraat. Dat je weet dat het takenpakket van het stuntteam beperkt bleef tot adviseren en begeleiden, geeft in dit CGI-tijdperk extra veel voldoening. Bovendien hoeft McQuarrie zich daardoor niet achter moderne flitsmontage te verschuilen, maar kan hij de actie overzichtelijk in beeld zetten.

Als één popcornfilm zal functioneren als wake-up call voor cineasten binnen het actiegenre dan is het Fallout wel. Tenzij je Mad Max: Fury Road-regisseur George Miller bent, natuurlijk.

Tom Cruise stunt zich als Bond-concurrent Ethan Hunt bijna te pletter in deze spectaculaire zesde Mission: Impossible-aflevering, waarin drie plutoniumbommen moeten gerecupereerd worden. Te smaken als de popcorntegenhanger van arthouse-actieprent Mad Max: Fury Road.

Regie Christopher McQuarrie
Cast Tom Cruise, Henry Cavill, Alec Baldwin
Speelduur2u27