01.09.2021

Recensie Malignant

De zwangere Madison (Annabelle Wallis) confronteert haar echtgenoot Derek over zijn gewelddadige gedrag en krijgt een stevige klap. Niet veel later sterft Derek op een vreselijke manier en duikt er regelmatig een monsterlijk wezen op in Madisons huis. De duivelse figuur pleegt meerdere moorden en Madison ontdekt dat de slachtoffers allemaal iets te maken hebben met haar verleden.

Na drie kwartier Malignant hebben de meeste cinefielen wel door waar Saw– en Aquaman-regisseur James Wan de mosterd haalde. Fans van Alfred Hitchcock en Brian De Palma zullen dan denken dat ze min of meer de rest van de film kunnen voorspellen. Wan pusht het thrillerconcept van die meesters echter zo ver hij kan. Aanvankelijk brengt hij je op een dwaalspoor, want na de stevige intro lijkt de film een spookhuisthriller te worden. Bovendien geeft Wan de indruk dat hij deze keer gevoelige zielen het gutsende bloed uit zijn heftigste horrorfilms zal besparen. De regisseur racet echter zonder verpozen naar een bloederige giallo-achtige finale, die Mario Bava en David Cronenberg pretoogjes zou bezorgen.

Malignant is ongetwijfeld de interessantste film die Wan sinds Saw heeft gemaakt, zonder echt topniveau te bereiken. Als acteursregisseur stelt hij weinig voor, zijn neiging om alles te willen verklaren irriteert mateloos en de enkele visuele vernuftigheden zijn niet bepaald origineel. Toch zullen horrorfans deze merkwaardige huiverfilm, die in tegenstelling tot het gros van de recente genregenoten een zekere logica volgt, meer dan waarschijnlijk koesteren.

Saw-regisseur James Wan test met Malignant, over een vrouw die geconfronteerd wordt met een monsterlijke seriemoordenaar, uit hoe ver hij kan gaan met een van de bekendste concepten uit het oeuvre van Alfred Hitchcock. In de tweede helft gaat de Conjuring-regisseur ook nog voor een flinke geut Mario Bava, David Cronenberg en Paul Verhoeven. Een mix van een spookhuisfilm en een giallo-spektakel.

Regie James Wan
Cast Annabelle Wallis, Maddie Hasson, George Young
Speelduur 1u51