04.06.2019

Recensie Ma

Wat drijft Sue Ann (Octavia Spencer), het centrale personage uit deze psychologische thriller? De film lijkt het zelf ook niet te weten. We maken eerst kennis met Maggie, een tienermeisje dat samen met haar moeder verhuist naar het anonieme stadje in Ohio waar die laatste opgegroeid is. Op school sluit Maggie vriendschap met een groepje leeftijdsgenoten dat bij gebrek aan andere activiteiten het liefst rondlummelt en alcohol drinkt.

En dan verschijnt Sue Ann op het toneel. Omdat Maggie en haar vrienden niet oud genoeg zijn om drank te kopen, proberen ze volwassenen ertoe te overhalen om hen een (illegaal) handje toe te steken. Sue Ann is de enige die bereid is dat te doen. Meer zelfs, ze nodigt de jongeren uit naar haar afgelegen huis, waar ze ongestoord kunnen feesten in de ruime kelder.

Je hoeft geen half uur in Sue Anns gezelschap door te brengen om te zien dat de vrouw niet de meest evenwichtige persoonlijkheid heeft. Van een psychologische thriller mag je echter verwachten dat hij op zijn minst een consistent portret schetst van zijn psychopaat, hoe bizar of geflipt die ook is. Ma gooit blind een reeks ideeën naar een muur in de hoop dat er iets zal blijven kleven.

Hoopt Sue Ann als volwassene de populariteit te krijgen waar ze als tiener vergeefs naar hengelde? Ziet ze de jongeren als een manier om de vernederingen te vergelden die ze als tiener heeft moeten ondergaan? Gaat het om een simpel machtsspelletje? Wie zal het zeggen? Het resultaat van al die onduidelijkheid is in elk geval dat er van enige spanning bitter weinig sprake is.

Spencer puurt het maximum uit haar onsamenhangende personage. En op een onbewaakt moment slaat de film zelfs een intrigerende noot aan, zoals wanneer Sue Ann de confrontatie aangaat met haar vroegere hartendief/pestkop en hem onverwacht fel van antwoord dient. Het zijn helaas zeldzame opflakkeringen in een film die zijn ambities veel te snel opgeeft en binnen de kortste keren in snoozemodus sukkelt.

Octavia Spencer laat zich van een minder knuffelbare kant zien in deze Single White Female-achtige psychothriller, als een ogenschijnlijk goedige vrouw met een knagende wrok tegenover de stadsgenoten die haar ooit het leven zuur hebben gemaakt.

Regie Tate Taylor
Cast Octavia Spencer, Diana Silvers, Juliette Lewis
Speelduur 1u39