31.10.2017

Recensie Loving Vincent

Vijf minuten. Meer heb je niet nodig om te erkennen dat Loving Vincent de meest baanbrekende animatiefilm van het voorbije decennium is. En het heeft niet eens uitsluitend te maken met het onwaarschijnlijke werk dat regisseurs Dorota Kobiela en Hugh Welchman er samen met hun team ingestopt hebben. De cijfers alleen al zijn nochtans imposant genoeg: het team in kwestie bestond uit 115 schilders, die samen ruim 65.000 olieverfschilderijen op doek hebben gecreëerd, waarbij elk schilderij 1 frame van de film uitmaakte.

Daar wordt een mens op zich al stil van, en dan moet je weten dat elk van die werkjes ook nog eens de stijl moest weerspiegelen van een van de meest herkenbare artiesten uit de kunstgeschiedenis, Vincent van Gogh. De Nederlandse meester is dan ook het epicentrum van het verhaal, ook al speelt hij er zelf maar een bijrol in. De hoofdfiguur is Armand Roulin, de zoon van een postbode die goed bevriend was met van Gogh. Op vraag van zijn vader gaat de jongeman op pad om een jaar na Vincents dood (in 1891 dus) een brief te bezorgen die de schilder aan zijn broer Theo gericht had.

De zoektocht naar Theo lijkt al snel hopeloos, maar Armands nieuwsgierigheid wordt gewekt naarmate hij meer te weten komt over de omstandigheden van Vincents overlijden. Volgens de politie was de onevenwichtige kunstenaar bezweken aan de gevolgen van een schotwonde die hij zichzelf had toegebracht. Gesprekken met mensen die van Gogh gekend hadden, schetsen echter een ander beeld van zijn laatste levensdagen in Auvers-sur-Oise, een dorpje in de buurt van Parijs.

Loving Vincent klinkt als artistieke cinema voor ingewijden, maar dat is de Pools-Britse coproductie allerminst. Integendeel, Kobiela en Welchman slagen er zowaar in om een verhaal op touw te zetten dat echt bij de keel grijpt, ook al bestaat het in wezen enkel over gesprekken tussen figuren die recht uit van Goghs werken gelicht zijn.

Je kunt de film nog het best vergelijken met een roman van Agatha Christie, verrijkt met een wonderlijke visuele verbeelding. Het idee om de gezichten van de acteurs over te nemen die de personages in een bepaalde fase van het productieproces gespeeld hebben, geeft Loving Vincent bovendien nog een extra expressieve dimensie. Een waardige hommage aan van Gogh, en dat wil wat zeggen.

Een jongeman probeert Hercule Poirot-gewijs de bizarre omstandigheden van de zelfmoord van Vincent van Gogh op te helderen. Pools-Brits animatiedrama dat de impressionistische van Gogh-stijl combineert met de meer realistische techniek van Waltz with Bashir.

Regie Dorota Kobiela & Hugh Welchman
Cast Douglas Booth, Robert Gulaczyk, Saoirse Ronan
Speelduur 1u34