09.11.2016

Recensie Isra en het magische boek

door Eline Van Hooydonck

Een kinderfilm die zich grotendeels afspeelt in de majestueuze Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience te Antwerpen, is op zich al een unicum. Isra en het Magische Boek heeft dus qua setting al meteen een voorsprong op het gros van zijn soortgenoten. Regisseur R. Kan Albay, ook wel bekend van zijn stoere rollen in Dossier K. en Bowling Balls, toont zich daarnaast van zijn zachtste kant met deze ode oude sprookjes en vader-dochterrelaties.

Het verhaal: Isra (Isra Dela), een negenjarig meisje met flink wat lef, wordt tijdens een schooluitstap uitgekozen om een magische wereld te betreden via een bestoft boek. Ze belandt na een paar uitdagingen in Het Snoepkasteel, waar ze tussen de makarons, de chocolaatjes en de taarten op zoek gaat naar een jongetje dat gevangen wordt gehouden door de kasteeldame. Tijdens haar reis maakt Isra kennis met de meest eigenaardige figuren: de excentrieke bibliothecaris Meneer Gugle (vertolkt door Wim Opbrouck met een knipoog naar de gelijknamige zoekmachine), de geest uit Aladdin en een pratend balletje dat ontsnapt is uit een bakkeleiend ballenbad.

Isra en het Magische Boek wil duidelijk een boodschap wil overbrengen aan zijn publiek in de vorm van de meest uiteenlopende thema’s. Waar ligt de grens tussen een zware leugen en een leugentje om bestwil? Zijn jonge kinderen echt alleen maar geïnteresseerd in hun smartphone en tablet of willen ze toch ook boeken lezen? Hoe is het om opgevoed te worden in een gezin waarin je mama Nederlands praat en je vader Turks? Het zijn allemaal vragen die van een gepast antwoord voorzien worden.

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo staat de synchronisatie tussen beeld en geluid niet altijd even goed op punt. Dat zorgt voor een vreemd en bij momenten storend effect, waardoor bepaalde scènes hun doel missen. Ook de acteerprestaties van sommige acteurs zijn voor verbetering vatbaar, al kan dat ook komen door de bovenvermelde betreurenswaardige audioverwerking. Ook jammer: de film begint met een liedje gezongen door de kasteeldame, maar het blijft bij die ene song. Bovendien blijft het niveau van de soundtrack hangen op dat van de gemiddelde kinderfilm.

Conclusie: Isra en het Magische Boek probeert met zijn multiculturele aanpak een vernieuwende stempel te drukken op de Vlaamse kinderfilm, maar slaagt daar niet helemaal in. Niettemin een fijne zondagnamiddagfilm om je kroost mee naartoe te nemen.

Tijdens een uitstap komt de jonge Isra in een magische wereld terecht. De Hendrik Consciencebibliotheek in Antwerpen vormt een beeldig decor in deze multiculturele jeugd lm die de swipe-generatie weer met de neus in de boeken wil krijgen.

Regie R. Kan Albay
Cast Wim Opbrouck, Sven De Ridder
Speelduur 1u16