26.06.2018

Recensie Incredibles 2

Hoe zou het zijn met Bob, Helen, Violet, Dash en Jack-Jack — oftewel Mr. Incredible, Elastigirl en hun supergezin? Ik kan niet zeggen dat ik er sinds hun eerste avonturen in 2004 van wakker heb gelegen, maar na Incredibles 2 ben ik toch blij dat ze nog eens op bezoek zijn gekomen. Ze zijn namelijk nog geen haar veranderd, als vanouds onhandig zelfingenomen (Mr. Incredible), zorgzaam (Elastigirl), emotioneel (Violet), flapuit (Dash) en schattig (Jack-Jack).

Incredibles 2 begint waar zijn voorganger eindigde, met de confrontatie tussen onze helden en de pas opgedoken slechterik The Underminer. Mr. Incredible en Elastigirl, bijgestaan door hun goeie vriend Frozone, kunnen de schurk stuiten, maar niet voordat de stad alweer gigantische vernielingen heeft moeten incasseren.

Die verwoestingen zijn ook de reden waarom superhelden nog altijd buiten de wet staan. Het brengt een steenrijke fan op het idee om een PR-campagne op touw te zetten dat het nobele gezicht van de helden moet tonen aan de wereldbevolking. Tot grote verbijstering van Mr. Incredible wordt niet hij maar Elastigirl aangeduid als boegbeeld, wat betekent dat hij zich intussen over de kinderen en het huishouden mag ontfermen. Daar heeft hij al snel de handen meer dan vol mee, voornamelijk dankzij het jongste gezinslid, Jack-Jack.

Ik zei daarnet dat de familie Parr nog geen haar veranderd is, maar dat klopt niet helemaal. Jack-Jack is namelijk in volle ontwikkeling. Dat weet het publiek al sinds het einde van de vorige film en de hilarische kortfilm Jack-Jack Attack, maar de rest van het gezin was nog niet op de hoogte. De toeren die de kirrende baby uithaalt, zijn een lust voor het oog en ook met voorsprong de hoogtepunten van de film, met als uitschieter de ruzie tussen de baby en een slechte gehumeurde wasbeer.

Je krijgt zelfs bijna de indruk dat de huiselijke kant van het verhaal regisseur-scenarist Brad Bird meer interesseert dan de rest van de film, want de echt geïnspireerde grappen spelen zich af binnen de vier muren van de Parr-woning. Eenmaal daarbuiten valt er nog wel te grinniken en laat Bird geregeld zien dat hij een steengoede actieregisseur is, maar steekt Incredibles 2 niet per se ver boven de concurrentie uit. Dat merk je nergens beter dan aan de superschurk van dienst, een personage dat wel even boeiende dingen te zeggen heeft, maar al snel in de vergetelheid verdwijnt.

Kortom: een fijn weerzien, zonder meer.

De superfamilie Parr zet haar spectaculaire animatie-avonturen verder in dit vervolg op de Pixar-hit uit 2004. Opnieuw blijken de uitdagingen binnen het gezin minstens even lastig als de snode plannen van de slechterik, deze keer met baby Jack-Jack als grote blikvanger.

Regie Brad Bird
Cast Craig T. Nelson, Holly Hunter, Catherine Keener
Speelduur 1u58