29.01.2019

Recensie How to Train Your Dragon: The Hidden World

Hoewel de How to Train Your Dragon-boekenserie van Cressida Cowell uit twaalf delen bestaat, wordt de filmreeks al na drie episodes afgerond. Een flinke verrassing, want de vorige luiken waren enorm succesvol en ook dit derde deel doet het goed in de landen waar hij reeds werd uitgebracht. Toch is het een verstandige beslissing van DreamWorks Animation en regisseur Dean DeBlois.

The Hidden World gaat van start met een campagne van de Viking Hiccup en zijn militie om gevangen draken te bevrijden. De drakendoder Grimmel heeft echter een plan uitgewerkt dat Hiccups Night Fury Toothless moet uitschakelen, waar een vrouwelijke Light Fury bij betrokken is.

Was de toon van deel één tragikomisch en die van deel twee vrij somber, dan is die van deel drie ronduit romantisch. Hiccup voelt zich misschien te stoer om te flirten met zijn vlam Astrid, zijn draak gaat er helemaal voor wanneer hij oog in oog staat met zijn femme, eh, dragon fatale. Dat levert meteen een van de de geestigste scènes uit de trilogie op.

Niet dat The Hidden World een intimistisch filmpje is geworden. Er passeren om de haverklap spectaculaire sequenties vol draken in alle kleuren en maten, waarvoor het animatieteam zich heeft overtroffen. Pixar haalt op technisch vlak nog altijd het hoogste niveau, maar voelt al jaren de hete adem van DreamWorks in zijn nek en zal nu opnieuw moeten slikken.

Jammer genoeg slaagt de entertainende romantiek en de knappe animatie er niet in om gevoelens van overdaad en déjà vu te onderdrukken. De overdaad aan personages doet het eindresultaat wat uit zijn voegen barsten en het verhaal kan met elementen uit Star Wars, Born Free, Free Willy, Dragonheart, Avatar én The Vikings bezwaarlijk origineel worden genoemd.

Niettemin: een waardig afscheid van Toothless en zijn baasje!

Klap

In het derde en laatste luik van deze DreamWorks Animation-trilogie zetten de Viking Hiccup en zijn draak Toothless de stap naar de volwassenheid. Een spectaculaire hutsepot van Star Wars, Born Free, Dragonhearte n The Vikings.

Regie Dean DeBlois
Cast Jay Baruchel, Cate Blanchett, Gerard Butler
Speelduur1u44