28.07.2020

Recensie Greenland

De Schotse acteur Gerard Butler zal nooit een Oscar winnen voor zijn vertolkingen. Hij profileert zich al jaren als een businessman-acteur die uitsluitend voor commercieel werk kiest. Sinds 2013 heeft hij dankzij het succes van de Fallen-reeks een zeer specifieke niche gevonden: de B-klasse van het soort simplistische actie- en rampenfilms dat van Dwayne Johnson een superster maakte. Greenland is zo’n typisch Butler-vehikel.

Rampenfilms met een originele insteek zijn een zeldzaamheid, verwacht hier dan ook geen nieuwigheden. Butler en zijn Angel Has Fallen-regisseur Ric Roman Waugh kozen voor een derivatieve aanpak, waarbij in het eerste uur War of the Worlds van Steven Spielberg dunnetjes wordt overgedaan, om ons vervolgens in het tweede uur op een variant op 2012 van Roland Emmerich te trakteren.

Toegegeven, het eerste uur is geïnspireerder dan je zou verwachten: de wereld wordt belaagd door een meteorietenregen en er lijkt geen ontkomen aan. De overheden hebben een aantal personen de boodschap ge-sms’t dat ze tot een select groepje behoren dat toegang krijgt tot een bunker op een geheime locatie (rarara).

Een van die gelukzakken is de bouwvakker John Garrity (Butler) die met vrouw en kind richting luchthaven mag vertrekken. De hindernissen beginnen zich echter op te stapelen en de gezinsleden worden tijdens de trip niet alleen belaagd door enorme brokstukken, maar ook door mensen die hun toegangsbewijzen in beslag willen nemen dan.

Het is een pluspunt dat Waugh en Sparling zich in het eerste uur onthouden van een computereffectenshow en spanning opbouwen met eenvoudige dramatische middelen. Hier en daar wordt er wel een ‘verrassende’ wending getelefoneerd en je moet enkele compleet ongeloofwaardige toevalligheden door de vingers zien, maar je hebt beslist al dommere dingen gezien.

Eens het 2012-deel uit de startblokken schiet, valt er echter niet veel meer te beleven. Het voelt trouwens vreemd aan dat de traumatische gebeurtenissen waar Garrity aan blootgesteld wordt in de eerste helft geen vervolg krijgen in het tweede uur – alsof het script nog een snelle rewrite kreeg om de Butler-fans die Geostorm zo geweldig vonden te plezieren.

Er bestaan beslist slechtere rampenfilms – Meteor met Sean Connery, bijvoorbeeld –en voor wie even het brein wil uitschakelen in de bioscoop is Greenland een gemakkelijk verteerbaar pulpfilmpje. Met een klein beetje humor had dit niemendalletje nog leuker geweest. Toch één keer hardop gelachen: als enkele America First-snoodaards het toegangsbewijs van Butler in de gaten krijgen, eisen ze het meteen op wanneer hij met een dik Glasgow-accent mompelt.

De Schotse actiester Gerard Butler speelt in deze rampenfilm een moedige family guy die met zijn gezin tracht te overleven tijdens een meteorietenregen. De enige veilige plek ter wereld blijkt Groenland. Angel Has Fallen-regisseur Ric Roman Waugh grijpt in de eerste helft van de film terug naar War of the Worlds van Steven Spielberg, om zich vervolgens op Roland Emmerich-terrein (2012) te begeven.

Regie Ric Roman Waugh
Cast Gerard Butler, Morena Baccarin, Scott Glenn
Speelduur 1u59