30.04.2019

Recensie Gloria Bell

“Een versie van een bestaande melodie met een nieuwe rockband.” Zo omschrijft de Chileense regisseur Sebastián Lelio zijn remake van zijn eigen film Gloria. Muziek zit ook in het hart van dit bitterzoete melodrama: van de discoclubs waar het hoofdpersonage haar eenzaamheid wegdanst tot de vele songs die ze aan het stuur van haar auto meezingt.

Het is maar een van de vele manieren waarop Lelio een herkenbaar portret van een energieke vijftiger creëert. Strikt genomen heeft hoofdfiguur Gloria Bell het niet zo gemakkelijk. Ze is al een tijdje gescheiden, haar kinderen (en kersvers kleinkind) zijn veel minder aanwezig dan ze zou willen en ze vindt niet meteen haar evenwicht. Maar ze is ook vastbesloten om niet in haar schulp te kruipen en ondanks alles van het leven te genieten. “Ben je altijd zo gelukkig?” vraagt iemand aan haar, en je snapt waarom die persoon dat denkt.

De wolken lijken weg te trekken wanneer ze in haar favoriete dansclub generatiegenoot Arnold ontmoet, een charmante man met wie het meteen klikt. Hij neemt haar mee op plezierige uitjes, hij leest haar Latijns-Amerikaanse poëzie voor en de seks is even teder als bevredigend. Alleen lukt het hem niet om afstand te nemen van zijn opdringerige ex-vrouw, wat voor de nodige problemen zorgt.

Gloria Bell is een zwierige film vol kleine drama’s, een sappige mix van vreugde en verdriet. Tegenover elke donkere scène — de agressieve bovenbuur, de afgang in Las Vegas — zet Lelio een aanstekelijk geestig moment. Deze remake onmiskenbaar naaste familie van zijn Chileense voorganger, maar Julianne Moore maakt zich de rol helemaal eigen. Ze geeft een masterclass in subtiel en volwassen acteerwerk, een vertolking waarin ze zichzelf volledig wegcijfert en toch alle aandacht naar zich toetrekt.

De Chileense regisseur Sebastián Lelio vertaalt zijn tragikomische melodrama Glorianaar een Amerikaanse context. Julianne Moore levert een glorieuze vertolking af als een gescheiden vijftiger die wat verloren loopt in het leven.

Regie Sebastián Lelio
Cast Julianne Moore, John Turturro, Rita Wilson
Speelduur 1u42