04.04.2018

Recensie Game Night

Zwarte komedies zijn een moeilijk genre. Je moet immers de juiste toon vinden. Af en toe drijft er wel eens een meesterwerkje boven zoals Arsenic and Old Lace (1944) van Frank Capra, Little Murders (1971) van Alan Arkin en Jules Feiffer en Fargo van Joel en Ethan Coen. Game Night van John Francis Daley en Jonathan Goldstein (Horrible Bosses) komt niet eens tot aan de enkels van deze cultklassieker, maar in vergelijking met vele andere genregoten kan er wel af en toe gelachen worden.

De hoofdpersonages, Max (Jason Bateman) en Annie (Rachel McAdams) lijken beetje op het koppel uit Raising Arizona van de Coens: ze zijn voor elkaar gemaakt, maar ze missen een kind in hun leven. Het probleem is dat Max kampt met weinig beweeglijk sperma. De oorzaak ligt mogelijk bij zijn inferioriteitsgevoel tegenover zijn oudere broer Brooks (Kyle Chandler). En net die Brooks nodigt hen uit voor een bizarre game night. Max en Annie, zelf bezeten door spelletjes, besluiten de krachten te bundelen om samen grote broer te verslaan. Wat een competitieve, maar gezellige avond moet worden, verandert echter in een nachtmerrie.

Game Night is lang niet zo origineel en slim als de makers zelf lijken te denken. De film legt net als het legendarische The Sting van George Roy Hill en The Game van David Fincher valstrikken voor zowel de hoofdpersonages als de toeschouwers. Alleen zie je die valstrikken ditmaal van mijlenver aankomen, of ze zijn ze zo over the top dat het weinige realisme in het verhaal verpulverd wordt.

Gelukkig mikken de makers in de eerste plaats op pretentieloos entertainment. Binnen die context slagen ze er in om je anderhalf uur bezig te houden en zelfs te doen lachen. De dialogen zijn spits en de acteurs hebben gevoel voor timing. Vooral Bateman is op dreef. Hij heeft er zijn handelsmerk van gemaakt om met een uitgestreken gezicht grappige dingen te zeggen. En dat was nooit meer op zijn plaats dan in Game Night.

In deze zwarte komedie spelen Jason Bateman en Rachel McAdams een koppel dat ontdekt dat spelletjes spelen met vrienden flink uit de hand kan lopen. Geregisseerd door de scenaristen van Horrible Bosses.

Regie John Francis Daley en Jonathan Goldstein
Cast Jason Bateman, Rachel McAdams, Kyle Chandler
Speelduur 1u40