18.11.2019

Recensie Frozen II

Frozen werd in 2013 een onverwacht monstersucces. Onder de Disney-bonzen heerste er lange tijd verdeeldheid over het maken van een sequel. Een zwak vervolg zou immers de reputatie van het origineel kunnen aantasten. Uiteindelijk koos men toch voor de poen. Dat Frozen II niet kan tippen aan zijn voorganger, had zelfs het kleinste kind kunnen voorspellen.

Het verhaal begint drie jaar na de gebeurtenissen uit Frozen. Elsa, Anna en hun vrienden leven in peis en vree, maar dan hoort de koningin met de mysterieuze magische krachten een stem uit het noorden die alleen zij kan horen. Omdat ze beseft dat haar koninkrijk in gevaar is, besluit ze samen met haar zus, diens geliefde Kristoff, de sneeuwpop Olaf en het rendier Sven op zoek te gaan naar de bron van het geluid.

Frozen II begint met een flashback en dat is niet bepaald de laatste. De meeste hebben zeker hun functie in het verhaal, maar je kunt niet echt spreken van een gestroomlijnd scenario. Je vraagt je na een tijdje af waarom scenariste-coregisseuse Jennifer Lee voor zo’n ingewikkelde aanpak heeft gekozen, want het origineel was net zo sterk dankzij de eenvoudige vertelling, zowel structureel als thematisch.

Dankzij de geweldig animatiehoogstandjes – zoals de scène waarin Elsa met haar talenten om alles te bevriezen een zee wil oversteken – vergeet je regelmatig het gebrekkige scenario. Op technisch vlak kent Disney duidelijk nog steeds zijn meerdere niet, maar een entertainende film is daarom nog geen instantklassieker.

Het valt bovendien te bezien of een van de nieuwe liedjes de legendarische status van Let It Go zal evenaren. Into the Unknown komt het meest in aanmerking omwille van de bombast waarmee de gouden stembanden van Idina Menzel het nummer brengen. Toch heb ik mijn dochter het nog niet horen zingen, terwijl Let It Go al een maand voor de bioscooprelease door ons huis galmde.

Gun je kinderen zeker nog eens een ijs- en ijskoud Frozen-bad, maar verwacht je aan een echte sequel: grootser en spectaculairder, maar ook minder interessant en minder sterk.

Narratief complex vervolg op de animatieklassieker van Disney uit 2013. Ditmaal gaan Elsa, haar zus en hun vrienden op zoek gaan naar een vreemde stem die vanuit het noorden weerklinkt. De spectaculaire koelkastversie van Pocahontas.

Regie Jennifer Lee & Chris Buck
Cast Indina Menzel, Kristen Bell, Josh Gad
Speelduur 1u43