03.10.2018

Recensie Frères Ennemis

Truiense boer (Rundskop), tuinier van de Franse koning (A Little Chaos), Duitse officier (Suite Française), directeur van de Russische geheime dienst (Red Sparrow), Belgisch lief van een popster (A Bigger Splash) en een post-Sovjet duikbootkapitein (Kursk): Matthias Schoenaerts lijkt met het grootste gemak van het ene personage naar het andere te springen, alsof hij een paar nieuwe sloffen aantrekt. In Frères Ennemis waagt hij zich aan een Franse gangster van Algerijnse origine – of beter: een buitenstaander geadopteerd door het milieu – en opnieuw is hij perfect geloofwaardig.

Het misdaaddrama roept al snel herinneringen op aan Heat van Michael Mann. Schoenaerts vertolkt boef Manuel die samen met zijn beste vriend een grootschalige cocaïnedeal plant. Reda Kateb is politieman Driss die hem moet klissen. En zoals flik Al Pacino een band voelt met bankovervaller Robert De Niro, koestert Driss een grote broederliefde voor Manuel. Wanneer de deal vroegtijdig eindigt in een bloedbad, neemt Frères Ennemis echter een totaal andere wending dan zijn grote voorbeeld. Manuel wordt immers verantwoordelijk gesteld voor de dood van zijn makker. De enige persoon waarop hij nog kan vertrouwen is Driss.

Scenarist-regisseur David Oelhoffen (Loin des hommes) wortelt zijn film diep in het genre van de Franse polar, met knipogen naar Jean-Pierre Melville, Jacques Becker en Jules Dassin, maar zorgt ook voor een modernistische en naturalistische draai. Het origineelste element aan deze gangsterfilm is de culturele achtergrond. Zowel Manuel als Driss zijn outcasts én gevangenen van hun milieu. Wie de gemeenschap van de Parijse banlieues verlaat of verraadt, wordt een aartsvijand. In die zin zijn Manuel en Driss – nog meer dan de personages van Pacino en De Niro in Heat – elkaars spiegelbeelden.

Schoenaerts en Kateb zijn slechts in een paar scènes samen in beeld, maar ze zijn perfect gecast. Beide acteurs behoren tot de less is more-school en halen het maximum uit hun minimale gezichtsuitdrukkingen. Bij momenten zou je zelfs denken dat het broers zijn.

Frère Ennemisi s een van de beste Franse genrefilms in jaren en een absolute aanrader. De verrassingsaanval is nu al een klassieke scène die Hollywood zonder twijfel zal proberen te imiteren. Muggenzifters zullen waarschijnlijk klagen dat het allemaal niet bijster origineel is. Maar zo’n lekkere misdaadprent is duizend keer boeiender dan al die pretentieuze drama’s over ‘gewone mensen’ die de Franse filmmakers de laatste jaren door de strot hebben geramd.

Meer van dat!

+Klap

Het Franse gangsterdrama Frères Ennemis ontvouwt zich als een bescheiden Parijse variant op de Amerikaanse klassieker Heat, met Reda Kateb als de politieman die een grote sympathie koestert voor zijn tegenstander: gangster en voormalige bloedbroeder Matthias Schoenaerts.

Regie David Oelhoffen
Cast Matthias Schoenaerts, Reda Kateb, Adel Bencherif
Speelduur 1u51