07.08.2019

Recensie Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

Hobbs & Shaw is expanding the Fast & Furious-universe.’ Zo verkopen de marketingmensen deze spin-off aan de pers. Het klinkt bijna intelligent. Maar intelligentie is oneindig ver te zoeken in deze Laurel & Hardy-versie van wat oorspronkelijk een humorloze franchise voor petrolheads was. De extreme domheid maakt het uit de voegen barstende concept echter draaglijk. Eindelijk mag je voluit lachen met het ridicule dat sinds aflevering vier – of was het drie? – in de reeks sloop. Ook al komen de grappen uit de koker van luie scenaristen.

Eenvoud siert, maar in Hobbs & Shaw is het verhaaltje zo minuscuul dat je bijna kan spreken van minimalisme. Hattie (Vanessa Kirby), de zus van Deckard Shaw (Jason Statham), heeft zich een dodelijk virus geïnjecteerd zodat de onstopbare cyborg Brixton (Idris Elba) het niet in beslag kan nemen. Shaw en de man die hij het meest haat, Luke Hobbs (Dwayne Johnson), voelen zich verplicht om Hattie te beschermen en krijgen meteen te maken met de zwarte superman. Meer is er niet. Maar meer heeft zo’n film ook niet nodig.

In feite voelt het lekker subversief aan dat scenaristen Chris Morgan en Drew Pearce zich geen sikkepit hebben aangetrokken van logica, geloofwaardigheid en scenariokraters. Het lijkt wel alsof ze het publiek op de proef wilden stellen. Een cyborg in de Fast & Furious-wereld? Moet kunnen! Hobbs die met één hand een op volle kracht vliegende helikopter in bedwang houdt? Uiteraard! Een automecanicien die een hypermoderne virusstofzuiger weet te herstellen? Niet zeuren! Jason Statham (52) als de broer van Vanessa Kirby (31)? Waarom niet! En wat met de slechterik die we zouden moeten kennen, maar nooit bekend wordt gemaakt? Don’t ask!

Hobbs & Shaw gaat duidelijk een heel andere weg op dan de recentste Fast & Furious-films, die nog een minimum aan sérieux en spanning hadden. David Leitch (John WickAtomic Blonde) koos voor actiekomedie met rauwe knokpartijen en Dwayne Johnson, letterlijk en figuurlijk de grootste Hollywoodster van het moment, liet de film aanpassen aan het imago dat hij zich sinds 2015 heeft aangemeten – Vin Diesel vreet ongetwijfeld zijn kas op.

Er zitten best leuke stunts in de film, maar ze kunnen op geen moment tippen aan die van Mission: Impossible – Fallout. Daarom moet de film het finaal hebben van het samenspel van Johnson en Statham en je voelt dat de twee het goed met elkaar kunnen vinden. Ze zijn als een moderne Laurel & Hardy, maar dan opgevoed door Bad Santa achter tralies. Als je dat hilarisch lijkt, mag je dit 200 miljoen dollar kostende niemendalletje zeker niet missen.

In deze spin-off van de Fast & Furious-franchise moeten Dwayne Johnson en Jason Statham de met een virus geïnjecteerde zus van Statham redden van de onstopbare cyborg Idris Elba. Regisseur David Leitch neemt een flinke actiekomediebocht en liet zijn scenaristen voluit graaien uit de Roger Moore-Bondfilms, 48 Hours, Lethal Weapon en de Mission: Impossible-reeks.

Regie David Leitch
Cast Dwayne Johnson, Jason Statham, Idris Elba
Speelduur 2u10