18.09.2018

Recensie Engel

Weetje: Koen Mortier liet Vincent Rottiers en Fatou N’Diaye, de hoofdacteurs van Engel, allebei de voice-over van zijn dromerig-romantische drama inspreken. Rottiers had de mooiere stem, aldus de scenarist-regisseur. Toch koos hij voor die van N’Diaye. En gelijk had hij. De Frans-Senegalese actrice straalt een aantrekkelijk mysterie uit, en dat heeft zeker ook te maken met haar stemgeluid.

N’Diaye speelt Fae, een jonge vrouw uit Senegal die een eenvoudig bestaan leidt en zichzelf in haar levensonderhoud voorziet door haar lichaam te verkopen aan toeristen. Prostitutie dus, maar zo ziet zij het niet. Ze noemt zichzelf een ‘gazelle’, een elegante expressie van haar onafhankelijkheid en zelfbeschikking.

In de nachtclub waar ze haar klanten kiest, ontmoet ze op een avond Thierry, en meteen hangt er magie in de lucht. Dat hij een wereldberoemde wielrenner is, maakt niets uit, want ze heeft nog nooit van hem gehoord. Het belangrijkste is dat ze iets bij elkaar vinden wat ze nodig hebben. Wat begint als een simpele handelstransactie, groeit uit tot een onverwachte kans op een beter leven. Tot Thierry even in zijn hotelkamer verdwijnt…

Engel is een bezwerende film, zowel narratief als visueel. Nog voor ze elkaar ontmoet hebben, laat Mortier zijn hoofdpersonages dezelfde handelingen uitvoeren, waardoor hij het gevoel oproept dat ze voorbestemd zijn voor elkaar. Samen met cameraman Nicolas Karakatsanis, set designer Geert Paredis en monteur Nico Leunen bouwt hij een onwerelds universum uit dat voortdurend bestookt wordt door de harde realiteit.

De film had iets gebalder gemogen, want in de finale fietst hij wat verloren. Maar crashen doet Engel nooit. Daarvoor heeft hij meer dan genoeg troeven in huis.

Een wielerster reist naar Senegal om de trieste realiteit te ontvluchten en vindt er de ware liefde. Koen Mortier (Ex-Drummer) toont dat hij ook een romantisch kantje in zich draagt, al weet je van bij het begin dat het niet goed kan aflopen. Leaving Las Vegas in een Belgisch jasje.

Regie Koen Mortier
Cast Fatou N’Diaye, Vincent Rottiers, Paul Bartel
Speelduur 1u45