13.06.2019

Recensie Dragged Across Concrete

Schrijver, scenarist, cameraman, regisseur, muzikant én voormalig filmcriticus S. Craig Zaher bewijst zich met de neonoir Dragged Across Concrete als een van de grootste talenten binnen de hedendaagse genrecinema. Het is geweldig dat de man achter recente cultfavorieten Bone Tomahawk en Brawl in Cell Block 99 zich niets aantrekt van commerciële verwachtingen en enkel maakt wat hij zelf leuk vindt.

Dragged Across Concrete begint zoals een Sidney Lumet: twee agenten, Ridgeman (Mel Gibson) en Lurasetti (Vince Vaughn), mishandelen een arrestant en worden geschorst zonder loon omdat iemand hun wandaad filmde. Ridgeman heeft echter dringend geld nodig omdat hij weg wil uit de gore buurt waar hij woont en Lurasetti wil een dure verlovingsring voor zijn vriendin kopen. Ze besluiten dan maar om poen te pikken van een zware crimineel. Tezelfdertijd gaat ex-bajesklant Henry Johns (Tory Kittles) akkoord om deel te nemen aan wat een heel brutale operatie blijkt.

Vanaf dan kruisen de paden van Ridgeman en Johns zich en begeeft de film zich meer in de richting van een John Frankenheimer of een Michael Mann. Toch is Zahler his own man. Hij amuseert zich met lange, schijnbaar banale dialogen en sappige oneliners – ook Tarantino is niet veraf – terwijl hij kiest voor een eenvoudige, heldere cameravoering. De filmmaker gaat bovendien voor enkele unieke ingrepen. Zo introduceert hij halverwege plots een personage dat niet belangrijk lijkt voor de plot. Later begrijp je echter waarom hij dat deed.

Zahlers eigenzinnigheid valt extra op door de lengte van zijn film – 159 minuten! – en de casting. Mad Mel de rol van een racistische flik geven zorgde voor de nodige deining, maar de controversiële ster speelt wel een van zijn beste rollen. Van de zelfbewuste Gibson uit vehikels zoals Blood Father en The Expendables 3 is geen spoor te bespeuren.

Dragged Across Concrete kan gerust als een hoogtepunt in het noirgenre omschreven worden. Benieuwd of Park Chan-Wooks The Brigands of Rattleborge en Ridley Scotts Wraiths of the Broken Land, beiden gebaseerd op westernromans van Zahler, ook zo’n knallers worden.

De Amerikaanse schrijver-regisseur S. Craig Zahler (Bone Tomahawk) treedt in de voetsporen van Quentin Tarantino (Reservoir Dogs) en Michael Mann (Heat) met deze eigenzinnige heist movie vol sappige dialogen over een geschorste agent (Gibson) en een ex-veroordeelde die zich wegens geldgebrek in een wespennest storten.

Regie S. Craig Zahler
Cast Mel Gibson, Vince Vaughn, Udo Kier
Speelduur2u39