12.08.2020

Recensie Der Fall Collini

SPOILERALARM

Fabrizio Collini (Franco Nero), een bejaarde Italiaanse man, vermoordt op klaarlichte dag de Duitse industrieel Hans Meyer. Hij geeft de moord toe, maar weigert verder iets te zeggen. De jonge advocaat Caspar Leinen (Elyas M’Barek) krijgt de verdediging van Collini toegewezen, hoewel hij de adoptiezoon van Meyer is.  De advocaat is echter principieel en besluit dat iedereen recht heeft op verdediging.

De gelijknamige roman van Ferdinand von Schirach groeide in Duitsland uit tot een heuse bestseller en een verfilming zat er dan ook aan te komen. Toch was dat niet zo zo evident. Het hoofdthema, dat pas naar het einde toe aan bod komt, exploreert immers hoe de Duitse wetgeving oorlogsmisdadigers een achterpoortje boden om niet alleen hun straf te ontlopen, maar ook om ongehinderd carrière te maken.

Regisseur Marco Kreuzpaintner gaat vooral voor een vlotte, kristalheldere vertelling. Zijn film heeft niet de artistieke merites van een Werk ohne Autor, maar is een klassieke en intelligente genrefilm. Interessant is ook hoe de cineast gekende genres naadloos mixt. Zo begint Der Fall Collini als een klassieke politiefilm. In tweede versnelling bevindt de kijker zich in een advocatenthriller, om vervolgens te schakelen naar een rechtbankdrama en tenslotte een politiek debat. Kreuzpaintner had het voordeel dat de roman zo gelaagd was – de etnische identiteit van Leinen is slechts één van de vele – maar toch: er bestaat niets zo erg dan een geweldig verhaal verknoeien door een zwakke verfilming.

Een speciale vermelding gaat naar de Italiaanse acteur Franco Nero die op zijn 78e een van de sterkste vertolkingen uit zijn carrière levert. Hij heeft amper dialogen, zijn ogen doen al het werk. De meestal weinig expressieve Nero vertoefde op enkele uitzonderingen na in B-westerns en andere pulp, maar bewijst hier dus dat wel degelijk kan acteren. Wel vreemd dat we dat zo laat moeten ontdekken.

Marco Kreuzpaintner brengt de bestseller van Ferdinand von Schirach – over een Italiaan die ogenschijnlijk zonder reden een Duitse industrieel doodt – tot leven in een boeiende genremix. Franco Nero schittert als stille moordenaar. Verwant met The Confession, Het vonnis en Der Staat gegen Fritz Bauer.

Regie Marco Kreuzpaintner
Cast Elyas M’Barek, Franco Nero, Alexandra Maria Lara
Speelduur 2u03