20.10.2016
Recensie De premier
Enkele jaren terug stond er in Humo een interview met Ridley Scott waarin hij zei dat hij het jammer vond dat Erik Van Looy zich meer focuste op De slimste mens dan op cinema. Die mening deel ik vandaag harder dan ooit.
Na De zaak Alzheimer en Loft tekent de Vlaamse cineast opnieuw voor het soort mainstreamcinema-met-een-kantje waarvan Hollywood dezer dagen gillend wegloopt. Want onder dat flitsend popcornlaagje gaat een wel heel donker beestje schuil.
In de coverstory van ons oktober-nummer vertelde Van Looy dat hij tijdens de opnames enorm geschrokken was van de heftigheid van het scenario dat hij samen met Carl Joos en D’Ardennen-regisseur Robin Pront geschreven had. En het moet gezegd: De premier is een van de meest intense films die ik in tijden zag
In de eerste plaats vanwege de James Bond-achtige thrill ride waarbij het er fysiek vaak enorm hard aan toegaat. Maar ook op emotioneel vlak worden er peilloos diepe wonden geslagen bij het titelpersonage en iedereen die hem dierbaar is.
Laat er geen twijfel over bestaan: Van Looy speelt duizelingwekkend hoog spel met zijn verhaal over de Belgische eerste minister die de president van Amerika moet vermoorden als hij zijn vrouw en kinderen ooit nog levend wil terugzien. Aan dit soort big budget high concept-cinema heeft nog nooit iemand zich gewaagd in onze contreien.
Natuurlijk kan je zeuren over bepaalde dialogen, verhaalwendingen en acteermomenten – soms is het inderdaad een beetje te. Maar als zelfs een Christopher Nolan of een Michael Mann af en toe een blockbustersteek mag laten vallen, dan mag een Van Looy dat wat mij betreft ook.
Dat hij erin slaagt om zijn ploeg – van fetisjacteur Koen De Bouw over director of photography Danny Elsen tot componist Merlijn Snitker – volledig te doen meegaan in deze koortsdroom van een film, dwingt misschien nog het hardst respect af.
Al vanaf de omineuze openingssequentie – nee, ik los niks – besef je dat er hier op verschillende niveaus wordt gespeeld. Er borrelt iets duisters onder het flashy oppervlak, waardoor je langzaam maar zeker het gevoel krijgt dat Van Looy iets heel persoonlijks aan het vertellen is – of beter: bepaalde trauma’s probeert te verwerken.
Alleen al daarom adviseer ik iedereen die De premier als hol Hollywoodentertainment afdoet om het zand eens goed uit zijn ogen te wrijven.
>>KLAP
Erik Van Looy ruilt het gepuzzel van Loft in voor een high concept thrill ride zoals je die nog nooit zag in België. Een koortsdroom van een film die doet denken aan David Finchers The Game en de superieure genrecinema waarin de Zuid-Koreanen de laatste jaren uitmunten.
Regie Erik Van Looy
Cast Koen De Bouw, Tine Reymer, Charlotte Vandermeersch
Speelduur 1u53
Vanaf 26 oktober in de bioscoop