31.10.2018
Recensie Cold War
Films duren tegenwoordig veel te lang. In feite zouden regisseurs zich moeten beperken tot 90 minuten. Dat is de ideale lengte. Het vraagt van cineasten wel een zekere zelfdiscipline en een ingehouden ego. De Engels-Poolse regisseur Pawel Pawlikowski (Ida) houdt het in zijn Cold War op 88 minuten, en toch krijg je 15 jaar uit het leven van twee mensen te zien. Cinema op zijn best, dus.
Het romantisch drama start met de zoektocht van muziekleraar Wiktor (Tomasz Kot) in landelijk Polen naar plaatselijk talent om zijn volksdansgroep aan te vullen. Hij belandt in een dorpje waar vooral de jonge Zula (Joanna Kulig) opvalt. Ze is niet het grootste zangtalent, maar ze heeft een enorme uitstraling en Wiktor valt als een blok voor haar.
Maar we bevinden ons in het Polen van na WO II onder het communistische juk. De door Moskou gecontroleerde overheid bepaalt wat mensen mogen denken en doen, en de grote liefde van Wiktor voor Zula wordt door dat regime zwaar onder druk gezet. Het gaat van kwaad naar erger wanneer Wiktor en Zula proeven van het ‘decadente’ leven in het Parijs en West-Berlijn.
Je hoeft geen diepte-analyse van Cold War te maken om te begrijpen dat de titel meerdere ladingen dekt. Hij slaat niet alleen op het tijdperk en de turbulente relatie tussen de gedoemde minnaars, maar ook op de innerlijke strijd van vele Polen die geen blijf wisten met hun gemengde gevoelens tegenover hun bezet moederland.
Wie net zoals Pawlikowski diep onder de indruk was van de eerste films van Andrzej Wajda (A Generation, Kanal, Ashes and Diamonds) weet hoe verscheurd het land destijds was. Stilistisch grijpt de cineast echter terug naar de expressieve en sfeervolle zwart-witfotografie van Joseph Losey-drama’s als The Servant, Eva en Accident uit de jaren 60 en hij heeft zeker ook de films van Tarkovski bestudeerd.
Het eindresultaat is een verbluffende parel die op geen enkel moment pretentieus, belerend, ingewikkeld of vervelend overkomt. Kortom, een kunstfilm voor iedereen!
>>Klap
Ida-cineast Pawel Pawlikowksi laat zich inspireren door de Poolse cinema van de jaren vijftig en Joseph Losey-meesterwerken als Eva en Accident, en schetst in oogstrelend zwart-wit de destructieve impact van de Koude Oorlog op een passionele liefdesrelatie.
Regie Pawel Pawlikowski
Cast Joanna Kulig, Tomasz Kot, Cédric Kahn
Speelduur 1u28
Vanaf 24 oktober in de bioscoop