24.12.2019

Recensie Charlie’s Angels

Toen de Amerikaanse tv-zender ABC de pilootaflevering van de originele Charlie’s Angels-reeks uitzond, waren de kijkcijfers zo hoog dat men dacht dat er een fout was gebeurd in de telling omdat ‘het concept zo onnozel was’. Bij een heruitzending bleek alles echter te kloppen. Er was duidelijk een publiek zijn voor een campy serie over drie babes die – al dan niet in bikini – detective-opdrachten uitvoerden voor een bejaarde multimiljonair.

Ondertussen is de wereld stevig veranderd en in de derde film uit de franchise hebben de jongedames meer karakter gekregen en reageren ze minder slaafs tegenover hun baas. Maar het onnozele is er nog steeds…

De film start met de intimidatie van Sabina (Kristen Stewart) door een mannetjesputter, maar die krijgt meteen lik op stuk. Iets later klaagt Elena (Naomi Scott), een medewerkster van een telecombedrijf, tegen haar mannelijke overste dat hun nieuw product slecht is voor de volksgezondheid. Hij benadrukt dat ze zich als vrouw niet moet bemoeien met dingen waar ze geen verstand van heeft. De jongedame wil uit de biecht klappen, maar een killer staat haar naar het leven. Gelukkig staan Charlie’s Angels klaar.

Met die eerste scènes maakt regisseuse, scenariste en nevenspeelster Elizabeth Banks kristalhelder dat ze op de #MeToo-trein is gesprongen. Tussen de actiemomenten door herinnert ze de kijker daar tot vervelens toe aan. Haar blijde boodschap voor vrouwen is zo nadrukkelijk dat ze extreem geforceerd aanvoelt. Erger nog: de insteek ruikt naar platte commercialiteit. Feminisme om je pulpfilm te verkopen: met Ocean’s 8 probeerde men dat ook al, maar het werkt niet.

Een goeie actiekomedie vraagt in de eerste plaats om zelfspot, relativering en uitstekende timing. Van die dingen valt in deze film geen spoor te bekennen. Het formulescript barst van de flauwe grappen, raakt kant noch wal en voelt ondanks de update zeer gedateerd aan. Banks’ reboot/sequel slaagt er nooit in om het belachelijke concept van de series en de vorige films te overstijgen. Hopelijk blijven de Angels voortaan in de hemel.

Elizabeth Banks blaast als cineaste de franchise gebaseerd op de gelijknamige serie uit de jaren zeventies nieuw leven in met een hedendaagse feministische saus. Het concept over drie jongedames die als privédetectives werken voor een onzichtbare multimiljonair leunt dicht aan bij James Bond en Ocean’s 8.

Regie Elizabeth Banks
Cast Kristen Stewart, Elisabeth Banks, Patrick Stewart
Speelduur 1u58