28.07.2020

Recensie Burden

In de eerste scènes van dit regiedebuut van de acteur Andrew Heckler zien we Mike Burden (Garrett Hedlund), een wat vreemde jongeman uit South Carolina, zijn familie helpen bij de renovatie van een vervallen café of bioscoop. Hij ontmoet niet veel later de alleenstaande moeder Judy (Andrea Riseborough) die hij best aardig vindt. Het begin van een romance in het arbeidersmilieu?

Heckler geeft de kijker na een tiental minuten cruciale informatie. Burden is een wees die opgroeide tussen leden van de Ku Klux Klan en het pand dat gerenoveerd wordt zal dienstdoen als museum over de ‘verdiensten’ van de Klan. Dat laatste is een doorn in het oog van de zwarte dominee David Kennedy (Forest Whitaker). Je reinste provocatie van white supremacists, vindt hij terecht.

Maar de strijd die tussen Kennedy en de Klan is slechts de backstory. Het hoofdverhaal behoort Burden toe. Onder invloed van de antiracistische Judy begint Mike zich immers vragen te stellen bij de puntmutsen. Hij staat nu voor een dilemma: kiezen voor zijn grote liefde en breken met zijn racistische pleegvader (een sinistere Tom Wilkinson) of verder opklimmen in de hiërarchie van de KKK?

In feite wordt in Burden het klassieke verhaal vertelt van een man die zich door de liefde vragen begint te stellen over zijn opvoeding. Het vrij recente Skin van Guy Nattiv met Jamie Bell in de hoofdrol speelt zich af in het neonazi- en skinheadmilieu en vertelt min of meer hetzelfde. Dat is uiteraard geen probleem, maar de vertrouwde narratieve structuur maakt het allemaal wel een beetje voorspelbaar.

De film wordt stevig ondersteund door de vertolkingen van Wikinson en Whitaker, wat niet gezegd kan worden van het acteerwerk van Hedlund. Hij was uitstekend als Dean Moriarty in de Jack Kerouac-verfilming On the Road, maar hier zie je hem zoveel moeite doen om white trash te vertolken dat je kunt spreken van overacting.

Hecklers film heeft niettemin de verdienste dat hij toont hoe moeilijk het is om je te bevrijden uit een milieu van haat en vooroordelen. Burden snijdt een brandend actueel thema aan en het is dan ook geen verrassing dat hij in 2018 in Sundance de grote publieksprijs wegkaapte.

Klap

Garrett Hedlund vertolkt een wees die opgroeide binnen de Ku Klux Klan, maar zich vragen begint te stellen over zijn opvoeding wanneer hij verliefd wordt op een alleenstaande moeder die de puntmutsen geen warm hart toedraagt. Vertoont een nauwe verwantschap met Skin, een ander waargebeurd drama over een white supremacist die onder invloed van een vrouw zijn racistische familie de rug toekeert.

Regie Andrew Heckler
Cast Garrett Hedlund, Tom Wilkinson, Forest Whitaker
Speelduur 1u57