Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

17.01.2020

Recensie Bad Boys for Life

door Chris Craps

Voor grote cinefiele kunst ben je bij dit derde luik van de Bad Boys-franchise aan het verkeerde adres. Dit is zoals te voorspellen hypercommerciële popcorncinema waarin twee komieken worden opgevoerd als de Dirty Harry-versies van Abbott en Costello. De vrees bestond dat onze Patser-boys Adil en Bilall in de regiestoel hun voorganger Michael Bay, de humorloze migrainefilmer die sneller cut dan zijn schaduw, zouden imiteren. Maar verrassing: dat valt goed mee.

Zeventien jaar na Bad Boys II is detective Mike Lowrey (Will Smith) nog steeds een eenzaat die leeft voor zijn job en in een half uur meer auto’s in de vernieling jaagt dan er in die tijdspanne gemaakt kunnen worden. Zijn partner Marcus (Martin Lawrence) heeft zijn leeftijd daarentegen omhelsd: hij denk uitsluitend aan zijn pensioen en wordt sentimenteel bij het zien van zijn pasgeboren kleinzoon. Wanneer een geheimzinnige motorrijder Mike naar het leven staat, hoopt Mike Marcus te overtuigen voor een laatste Bad Boys-rit, maar die heeft daar echt geen zin in.

Het script van Bad Boys for Life lijkt wel geschreven als een sequel op de vierde Lethal Weapon-film. Dat heeft te maken met het feit dat de eerste twee Lethal Weapon-films de grote voorbeelden zijn geweest voor alle buddy action movies die volgden en met de leeftijd van  Smith (51) en Lawrence (54). Origineel is anders, maar het gehakketak tussen de ‘gevaarlijke nar’ en de ‘naar rust snakkende zeurpiet’ werkt nog steeds en het drijft je aandacht weg van het van de pot gerukte plot – dat een opvallend ingrediënt bevat van een recent Will Smith-vehikel.

Zo’n dwaze actiefilm kan enorm irritant zijn wanneer je geconfronteerd wordt met extreem korte shots die zonder verband aan mekaar zijn gelast. De vrees bestond dat Adil en Bilall de typische Michael Bay-stijl zouden toepassen. Er wordt weliswaar snel gecut, maar het duo houdt de shots langer aan, er is veel meer ruimte voor humor en de actiesequenties zijn min of meer overzichtelijk in beeld gebracht. De inbreng van Bay is dus gelukkig beperkt tot een grappige cameo.

Het strafste aan Bad Boys for Life is echter de zwier en het doorzettingsvermogen waarmee de twee Belgen een monsterproductie zoals dit tot een goed einde hebben gebracht. Met hun eerste Hollywoodfilm bewijzen ze niet alleen dat vrij onbekende jonge Europese regisseurs het soms beter kunnen dan gepokt en gemazelde Hollywoodveteranen, maar ook dat Hollywood niet zo onbereikbaar is als we denken. Adil en Bilall hebben alvast hun plaatsje in de filmgeschiedenisboeken verdiend. Hetzelfde geldt trouwens voor director of photography Robrecht Heyvaert – straks misschien achter de camera van Mel Gibsons remake van The Wild Bunch – die Miami blitser in beeld zet dan zijn voorgangers.

Toegegeven, ik miste de Shane Black-actiekomediestijl, maar da’s dan voor Bad Boys for Afterlife. Want je mag zeker zijn dat het Hollywoodavontuur van Adil en Bilall nog maar net begonnen is.

>>Klap

Patser-boys Adil en Bilall brengen in hun Hollywooddebuut de Bad Boys-tandem terug samen. Detectives Mike (Will Smith) en Marcus (Martin Lawrence) moeten het in hun derde avontuur opnemen tegen de wraakzuchtige bazin van een drugskartel. Een actiekomedie die iets weg heeft van een Lethal Weapon-sequel.

Regie Adil El Arbi en Bilall Fallah
Cast Will Smith, Martin Lawrence, Kate del Castillo
Speelduur 2u03
Vanaf 22 januari in de bioscoop