16.08.2017

Recensie Atomic Blonde: Zij

door Britt Valkenborghs

Charlize Theron in de hoofdrol, adembenemende vechtsequenties die baden in neon en eighties-electropop op de achtergrond: over Atomic Blonde kun je alvast niet zeggen dat het géén aandachtstrekker is. Eén ding staat echter ook vast: wie niet te vinden is voor films waarin stijl de inhoud brutaal de kop indrukt, kan maar beter in een wijde boog rond de bombastische eerste solo-langspeler van David ‘John Wick’ Leitch lopen.

Deze Jason Bourne meets John Wick-achtige actiethriller met een fenomenale Theron heeft flink wat film noir in zijn DNA. Dit in combinatie met de uniek gechoreografeerde vechtscènes en de frisse look, weekte bij mij enkele opgewonden hipsterkreetjes van geluk los. Inderdaad, de verpakking was in dit geval voldoende om mij gelukkig te maken, want toegegeven: het is een ware opgave om het verhaaltje te blijven volgen.

We bevinden ons in Berlijn, vlak voor de val van de Muur. Theron speelt Lorraine Broughton, een meedogenloze agente bij de Britse geheime dienst MI6. In haar vrije tijd neemt ze graag een ijsbad en haar kapsel onderlijnt haar ijskoude persoonlijkheid. Haar opdracht: een lijst met namen van geheimagenten zoeken, terwijl ze ondertussen haar beste vechtkunsten toont en het patriarchaat op z’n plaats zet.

Laten we het tot slot even over de olifant in de kamer hebben: hoe graag ik een genadeloze female lead als vanzelfsprekend wil beschouwen, anno 2017 is dat nog steeds niet het geval. Atomic Blonde is naast Wonder Woman, de tweede female driven-actiefilm op korte tijd. Toch wordt er hier in tegenstelling tot in de superheldenhit helemaal geen aandacht besteed aan gender. Het geslacht van het hoofdpersonage vormt geen punt, eigenlijk kon Lorraine evengoed een man geweest zijn. Hulde! Want in 2017 is het hoog tijd om voorbij de ‘vrouwelijke versie’ van een mannenfilm te kijken. Nu nog wachten tot Hollywood beslist om hier regel van te maken in plaats van uitzondering.

Charlize Theron etaleert zich als een vrouwelijke James Bond met Jason Bourne-achtig vechttalent in deze eerste solofilm van John Wick-regisseur David Leitch. Met eighties-Berlijn als ijs- en ijskoud decor.

Regie David Leitch
Cast Charlize Theron, James McAvoy, Sofia Boutella
Speelduur 1u55