Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

25.11.2018

Ralph Breaks the Internet en Creed II leggen Amerikaanse box-office in puin

door Vertigo

Ralph Breaks the Internet heeft brandhout gemaakt van de box-office-competitie tijdens het lange weekend in de Verenigde Staten. De sequel op Wreck-It Ralph overtrof de 49 miljoen dollar van het origineel en debuteerde met 84,6 miljoen dollar.

Daarmee schrijft hij het op één na succesvolste Thanksgiving-debuut aller tijden op zijn naam. Frozen blijft nummer één met 93,6 miljoen dollar. De totale Thanksgiving-box-office klom naar 314 miljoen dollar, een nieuw record sinds de 294 miljoen dollar uit 2013.

Op nummer twee kwam nog een succesvol vervolg binnen. Creed II debuteerde met 55 miljoen dollar en sloeg zo de eerste film (29 miljoen dollar) knock-out.

De strijd om de derde plek gaat tussen Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald en The Grinch, met van respectievelijk 43,3 miljoen dollar en 42 miljoen dollar. Bohemian Rhapsody sluit de top vijf af met 19 miljoen dollar.

Robin Hood schoot dan weer naast doel en leverde slechts 14,2 miljoen dollar op. Met een budget van ongeveer 100 miljoen dollar ziet het er dus niet goed uit voor de Merry Men.

Ook Green Book stelde teleur. Ondanks de uitbreiding naar ruim duizend zalen kon de film met Viggo Mortensen en Mahershala Ali slechts op 7,4 miljoen dollar rekenen.

Yorgos Lanthimos’ The Favourite kwam uit in vier Amerikaanse bioscopen en was er telkens de meest bekeken film van het weekend. Het gemiddelde per scherm van 105.000 dollar is niet alleen het beste van het jaar, maar ook het beste na La La Land (176.221 dollar) van twee jaar geleden.

Tenslotte beleefde Alfonso Cuaróns Roma het beste openingsweekend voor een niet-Engelstalige arthouse-film sinds Pedro Almodóvars Los abrazos rotos uit 2009. Roma, de grootste bioscooprelease van Netflix tot nu toe, zou volgens de schattingen 100.000 dollar hebben opgebracht in drie bioscopen en verschillende voorstellingen waren op voorhand uitverkocht.

Bron: Variety, Variety, IndieWire