08.09.2021

Queenpins: Couponfraude kan best grappig kan zijn (recensie)

Een film over couponfraude lijkt niet meteen iets om naar uit te kijken, maar de makers van Queenpins slaagden er toch in om rond zo’n bizarre misdaad een amusante schelmenkomedie te bouwen. Het leuke zit hem vooral in het feit dat je als toeschouwer sympathie koestert voor de daders. Niet alleen omdat ze helemaal niet kwaadaardig zijn, maar ook omdat je aanvankelijk niet zo zwaar tilt aan hun misdaden.

Hoe werkt couponfraude? Je hebt een coupon voor een gratis doos waspoeder ter waarde van 14 dollar en die bon verkoop je via een website door voor 4 dollar. Stel dat je honderd coupons verkoopt: dat is 40 dollar in je zak. Doe dat op grote schaal en je kunt miljoenen dollars verdienen. In Queenpins zijn het twee door Kristen Bell en Kirby Howell-Baptiste vertolkte dames die de slag van hun leven slaan, al gebeurt dat in de beginfase op een vreselijk onhandige manier.

Wat doen ze juist? In samenspraak met werknemers van een Mexicaans bedrijfje dat coupons drukt, recupereren ze de weg te gooien bonnen om ze vervolgens te koop aan te bieden. Het verhaal over deze lucratieve onderneming is niet verzonnen, maar is gebaseerd op een zaak uit 2012 waarbij drie vrouwen coupons in Azië en Europa lieten drukken. Toen de politie bij de dames binnenviel, ontdekten ze voor 25 miljoen dollar aan coupons.

Regisseurs Aron Gaudet en Gita Pullapilly benaderden het fait divers met veel creatieve vrijheid. Eens de business van de twee dames aan het boomen is, introduceren ze een specialist in couponfraude (Paul Walter Hauser) en een politieman bij de post (Vince Vaughn). Het originele aan die personages is dat ze functioneren als de Laurel & Hardy van de fraudebestrijding. Vanaf de twee act wordt het verhaal voortgestuwd door het kat-en-muisspel tussen die wat bizarre ordehandhavers en de criminele huisvrouwen.

Omdat Hauser en Vaughn leuke typetjes spelen, hebben hun vrouwelijke tegenspelers een stevige motivatie om hun personages nog sympathieker te maken. Zo moet de ene zich hoogdringend losrukken van haar vervelende man en laat de andere zich meeslepen omdat ze het slachtoffer werd van identiteitroof. Zowel criminelen als politie zijn dus aardige mensen die je als toeschouwer best leuk vindt.

Queenpins zal zeker niet tussen de toppers van 2021 belanden, maar wanneer je toevallig in een zaal belandt waar ze deze film spelen, zul je je dat zeker niet beklagen.

Kristen Bell en Kirby Howell-Baptiste incarneren in deze leuke schelmenkomedie twee ambitieuze vrouwen die een couponfraude-imperium opstarten. Het zijn echter Paul Walter Hauser en Vince Vaughn die de show stelen als onwaarschijnlijke wetsdienaars.  Voor de fans van The Hot Rock, Ocean’s Eleven en La odisea.

Regie Aron Gaudet en Gita Pullapilly
Cast Kristen Bell, Vince Vaughn, Paul Walter Hauser
Speelduur 1u50