Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

16.08.2017

Prijsverlaging filmabonnement zorgt voor ophef in Amerikaanse bioscoopsector

door Freek Lauwers

Mitch Lowe, voormalig kaderlid bij Netflix, heeft aangekondigd dat zijn bedrijf MoviePass de prijs voor hun bioscoopabonnement gaat verlagen van dertig naar tien dollar per maand. Voor die prijs mogen Amerikaanse filmliefhebbers dagelijks één film bekijken in elke bioscoop waar je met kredietkaarten kan betalen. De prijsverlaging kwam er omdat Lowe meer klanten wil aantrekken.

MoviePass betaalt bioscopen de volle prijs van elk gebruikt ticket terug en zal dus verlies maken. Bedoeling is vooral om aan te tonen dat een nieuwe aanpak vruchten kan afwerpen binnen de bioscoopsector. Die heeft immers te kampen met dalende inkomsten nu mensen steeds vaker gebruik maken van streamingdiensten als Netflix en Amazon.

Lowe hoopt met de prijsverlaging opnieuw meer mensen in de cinema’s te krijgen, waardoor de verkoop van snoep en andere zaken – de echte bron van inkomsten in de sector – een flinke boost krijgt. Op die manier wil hij een shift veroorzaken in het businessmodel van de bioscopen. MoviePass zelf moet uiteindelijk winstgevend worden door de verkoop van data over de gewoontes van bioscoopbezoekers.

Het plan van Lowe lijkt alvast aan te slaan: de prijsverlaging is zo populair dat de MoviePass-website meteen crashte. De sector is echter niet zo opgezet met de aankondiging. AMC, een van de grootste ketens in de VS, liet zelfs al weten dat ze op zoek zijn naar een manier om hun samenwerking met MoviePass stop te zetten. “Hun plannen zijn niet in het voordeel van de klanten, de bioscopen, noch de studio’s”, klinkt het.

Bron: The Playlist