29.07.2015

Pixels

Als de woorden ‘starring Adam Sandler’ je gillend richting parking doen hollen, dan is het waarschijnlijk geen slecht idee om Pixels te laten passeren. Het is niet dat Sandler alleen maar in afgrijselijke films opduikt. Hij zal altijd Punch-Drunk Love, Spanglish en in mindere mate Funny People naar voren kunnen schuiven als bewijs. Maar dat zijn allemaal films die weinig te maken hebben met zijn eigen productiebedrijfje Happy Madison Productions. Als dat logo op het scherm verschijnt, is het wel degelijk tijd om je uit de voeten te maken, een waarheid die Pixels helaas niet echt weerlegt.

De eerlijkheid gebiedt me te melden dat de film eigenlijk nog niet zo kwaad begint. Na een inleiding die illustreert hoe Sandler als prille tiener een genie op de eerste arcade games was, zien we hoe hij als volwassene nooit zijn potentieel waargemaakt heeft. Terwijl zijn beste vriend (vaste Sandler-kompaan Kevin James) het tot president van de Verenigde Staten geschopt heeft, moddert hij maar wat aan als installateur van elektronische apparatuur. Tot de aarde aangevallen wordt door buitenaardse wezens die de mensheid uitdagen met computerspelletjes uit de vroege jaren tachtig – maar dan in het echt.

Het absurde uitgangspunt pikten Sandler en de zijnen bij een Franse kortfilm die je probleemloos op YouTube terugvindt en het concept werkt wel degelijk. Omdat Sandler er bovendien een groter budget tegenaan kan gooien, ziet het er allemaal nog spectaculairder uit. Haak daar nog een paar leuke kibbeldialogen met Michelle Monaghan aan vast, en je krijgt luchtige zomercinema.

Tenminste, dat is zo tot de Sandler-bende het verhaal bij de lurven vat en in de emmer met Happy Madison-clichés duwt. Alles wat daar van de band rolt, wordt aangedikt met flauwe grappen, klef sentiment en doorzichtige levenswijsheden, en het is hier niet anders. Een helft aanvaardbaar, een helft ondermaats. Zullen we dat dan maar een kwalitatieve Sandler-productie noemen?

Noem het de grappige versie van Independence Day of de minder inventieve versie van Mars Attacks!, in elk geval krijgen Adam Sandler en zijn vaste kliek kornuiten de missie om de mensheid te beschermen tegen alien invaders. Zeer letterlijk zelfs.

Regie Chris Columbus
Cast Adam Sandler, Kevin James, Michelle Monaghan
Speelduur 1u45