22.07.2017
Het parcours van Dunkirk-cameraman Hoyte van Hoytema
Hoyte van Hoytema, de Nederlands-Zweedse cameraman, wordt als een van beste directors of photography van het moment beschouwd. Christopher Nolan trok hem aan ten tijde van Interstellar, en het duo werkte ook samen aan Dunkirk. Zes pareltjes die van Hoytema van beelden voorzag.
Let the Right One In
Deze horrorfilm van Tomas Alfredson betekende van Hoytema’s grote doorbraak. Met fel licht en gedempte kleuren ging hij voor een schilderachtige look. Hij speelde ook met verschillende soorten licht om zowel kwetsbaarheid als dreiging weer te geven.
The Fighter
Dit boksdrama van David O. Russell was van Hoytema’s eerste Amerikaanse film. Hij zorgde voor een grauwe, documentaire-stijl door te opteren voor pellicule. De boksscènes werden opgenomen met ouderwetse Betacams om een realistische look te verkrijgen.
Tinker Tailor Soldier Spy
Van Hoytema werkt opnieuw samen met Alfredson aan deze bewerking van een boek van John Le Carré. De film werd visueel geconcipieerd als een claustrofobische puzzel, met een kleurenpalet van grijs, bruin en beige om het bureaucratische van de spionagewereld in de verf te zetten.
Spectre
In deze Bond-film combineerde van Hoytema een romantische beeldvoering met een lossere aanpak. Er werd veel hand held gefilmd en filmen op pellicule gaf de beelden iets extra’s mee. De openingsscène, een reeks doorlopende shots, vormde het hoogtepunt.
Interstellar
Hier gebruikte van Hoytema voor het eerst de IMAX-camera’s waarmee hij handgehouden kon filmen. Voor Dunkirk gebruikte hij die camera’s nog veel meer.
Her
In deze film van Spike Jonze over de romance tussen het personage van Joaquin Phoenix en zijn Operating System, moest van Hoytema de intimiteit weten vast te leggen. Hij deed dat met perfect getimede close-ups van het gezicht van Phoenix. Hij maakte ook gebruik van een warm kleurenpalet, wat perfect bij de feel van de film past.
Bron: IndieWire