Deze maand in Vertigo
Young Hearts
Nostalgisch uit de kast met Anthony Schatteman
100 X Vertigo
Alle 200 (wissel)covers op een rij
BXL
De grootstadsblues van Ish en Monir Ait Hamou
Lees online
Colin Farrell heeft in The Late Show with Stephen Colbert verteld dat Tom Cruise “niet blij” met hem was tijdens de opnames van Minority Report van Steven Spielberg. De Ierse acteur kampte destijds met een drankprobleem en vierde de avond voor zijn verjaardag iets te uitbundig – terwijl hij de volgende ochtend vroeg op de set moest verschijnen.
“Het was een van de slechtste dagen die ik ooit op een filmset heb meegemaakt,” zei Farrell. “Ik had de productie gesmeekt om niet te moeten werken op mijn verjaardag, maar natuurlijk moest ik om zes uur ’s ochtends klaarstaan. Ik kwam thuis van het stappen, deed het licht uit en meteen ging de telefoon. De chauffeur zei: ‘Het is tien over zes.’ Ik dacht alleen maar: ‘Shit.’”
Farrell arriveerde in slechte staat op de set, waarop een assistent-regisseur hem tegenhield. “Die zei: ‘Je kunt zo niet naar de set.’ Ik antwoordde: ‘Breng me zes Pacifico-biertjes en een pakje Marlboro Reds.’ Niet bepaald cool, want twee jaar later ging ik naar rehab, maar op dat moment werkte zo’n zaken,” grapte Farrell.
De acteur had “een paar biertjes” gedronken voor hij begon te draaien, maar de opnames verliepen dramatisch. “Ik zal het nooit vergeten. De zin waarmee de scène begon was: ‘I’m sure you’ve all grasped the fundamental paradox of pre-crime methodology.’ Die kreeg ik er gewoon niet uit. We deden 46 takes. Tom was niet erg gelukkig met me. Tom, van wie ik hou, was echt niet blij.”
Een analyse werpt nieuw licht op de tegenvallende box-officeprestaties van volwassenen drama’s de voorbije maanden.
De opvallendste conclusie is dat After the Hunt van Luca Guadagnino een financiële ramp is gebleken. Na drie weken haalde de film amper 2,9 miljoen dollar in de Verenigde Staten en 6 miljoen wereldwijd, tegenover een productiebudget van naar schatting 70 à 80 miljoen dollar. Alleen al Julia Roberts’ salaris zou 20 miljoen dollar hebben bedragen.
Ook andere titels die mikten op een volwassen publiek, kwamen niet van de grond, waaronder Caught Stealing, The Smashing Machine, A Big Bold Beautiful Journey, Anemone, Kiss of the Spider-Woman en Springsteen: Deliver Me From Nowhere. Veel van deze producties werden aangevoerd door grote sterren, waren R-rated en werden gepositioneerd als mogelijke Oscarkandidaten.
Er zijn enkele uitzonderingen. One Battle After Another groeide uit tot een kritisch en commercieel succes, terwijl Roofman met zijn bescheiden budget van 19 miljoen dollar naar behoren presteerde.
Volgens een studiobron ligt het probleem bij het publiek zelf: “De groep van 40- tot 60-plussers die vroeger regelmatig naar de bioscoop ging, zijn we grotendeels verloren aan streaming.” Anderen wijzen op de versnelde mond-tot-mondreclame, waardoor een snellere release naar digitale platformen voor sommige films de enige rendabele strategie is.
Uit cijfers van onderzoeksbureau NRG blijkt dat 70 procent van de studioreleases tegenwoordig binnen 45 dagen beschikbaar is op PVOD, tegenover 40 procent in 2022.
De overstap naar streamingdiensten zoals Disney+ en Netflix verloopt daarentegen trager: 60 procent van de titels verschijnt pas na meer dan 90 dagen, een forse stijging tegenover 14 procent drie jaar geleden.
Les Baronnes, de nieuwe film van Nabil Ben Yadir, die hij samen met zijn moeder Moktharia Badaoui regisseerde, is een komedie vol met poëzie, tederheid, energie en humor. Vrouwen die hun hele leven gezorgd hebben voor hun naasten en die beslissen het heft in eigen handen te nemen en voor zichzelf op te komen, staan in de schijnwerpers in deze film.
Mokhtaria Badaoui en Nabil Ben Yadir plaatsen de vrouwen van Molenbeek in de schijnwerpers. Ben Yadir schreef de film samen met Stéphane Malandrin en coregisseert met zijn moeder, Mokhtaria Badaoui, die hem het originele idee influisterde.
In de cast zien we onder andere nieuwe vrouwelijke gezichten uit Brussel die voor het eerst op het scherm verschijnen, samen met gekende namen Saadia Bentaieb, Jan Decleir en Chris Lomme.
Voor de dans- en musicalscènes kon het regisseursduo ook rekenen op de ruime ervaring en het scherpe oog van de hedendaagse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui.
In aflevering 44 van FC VERTIGO omarmt podcasthost Steven samen met Julian-actrice Laurence Roothooft een duizelingwekkende dosis cinema.
In de NIEUWS-sectie passeren onder meer minder seks met Gen Z, de AI-meningen van Guillermo del Toro en Paul Schrader, en Joe Pesci’s duistere reden om nee te zeggen tegen een Martin Scorsese-docu.
Nadien volgt een INTERVIEW tussen Laurence en Steven over Cato Kusters’ voorgenoemde Fleur Pierets-verfilming.
Qua RECENSIES bespreekt Steven Bugonia, Arco, Julian en The Smashing Machine.
FC VERTIGO is te beluisteren op onze Spotify– en Apple Podcasts-kanalen, en te bekijken op het hieronder gelinkte YouTube-kanaal.
Een van de opvallendste filmgeruchten van de voorbije weken draait rond Luca Guadagnino’s geplande verfilming van Bret Easton Ellis’ American Psycho.
Naar verluidt wil de regisseur van Challengers en Call Me by Your Name de hoofdrol van Patrick Bateman herschrijven als een vrouw. Margot Robbie zou in vergevorderde onderhandelingen zijn om die rol op zich te nemen.
Een dergelijk genderswapconcept zou de nieuwe versie duidelijk onderscheiden van de veelgeprezen verfilming uit 2000, waarin Christian Bale de beruchte yuppie-seriemoordenaar vertolkte.
Het m boek volgt een ijdele investeringsbankier die een dubbelleven leidt als moordenaar. Guadagnino’s film, met een scenario van Scott Z. Burns, wordt omschreven als een volledige herinterpretatie van het bronmateriaal, met minder nadruk op horrorsatire en meer op lichamelijkheid en verlangen.
Opmerkelijk: negen jaar geleden parodieerde Robbie zelf de iconische openingsscène van American Psycho in een video voor Vogue.
FILMROL
Quentin Tarantino heeft zijn grootste acteerrol in bijna dertig jaar te pakken. De cineast maakt deel uit van de cast van Only What We Carry, die onlangs werd ingeblikt in het Franse Deauville.
Naast Tarantino spelen ook Simon Pegg, Charlotte Gainsbourg, Sofia Boutella, de Franse acteur Liam Hellmann en de Amerikaanse zangeres Lizzy McAlpine mee. De film wordt geregisseerd door de Welshe filmmaker Jamie Adams (She Is Love) en speelt zich af aan de winderige Normandische kust.
Only What We Carry wordt omschreven als een mijmering over liefde, verlies en de stille moed die nodig is om verder te gaan. Pegg vertolkt Julian Johns, een ooit gevierde docent van wie een voormalige leerling, Charlotte Levant (Boutella), terugkeert naar haar geboortestreek om het verleden onder ogen te zien. Tarantino speelt Johns’ oude vriend John Percy, wiens plotselinge komst oude waarheden naar boven brengt. Ook Gainsbourg, Hellmann en McAlpine hebben sleutelrollen in het ensemble.
CLIFF BLOOTH
Nu Kpop Demon Hunters volgend weekend in 300 zalen van AMC Theatres te zien zal zijn, lijkt de lang aanslepende vete tussen Netflix en ’s werelds grootste bioscoopketen ten einde. Daarmee komt mogelijk de mogelijkheid dat Netflix-titels opnieuw hun weg vinden naar het grote scherm.
Jarenlang weigerden beide partijen samen te werken vanwege hun meningsverschillen over exclusieve bioscoopvensters. Netflix toonde bovendien weinig interesse in bioscoopreleases, behalve voor films met Oscarpotentieel . Volgens analisten wil de streaminggigant nu echter het bereik van bepaalde titels vergroten en tegelijk de aandacht naar zijn platform terugsturen.
Voor de bioscoopuitbaters is de hernieuwde samenwerking welkom. De box office blijft immers achter bij het pre-COVID-niveau, en succesnummers als Kpop Demon Hunters bieden broodnodige inkomsten. AMC vertoonde eerder al Glass Onion, maar ziet deze release en de geplande Stranger Things-finale als het begin van een bredere samenwerking.
Hoewel niemand verwacht dat Netflix volledig inzet op bioscoopvertoningen, kunnen dergelijke eenmalige evenementen voor extra omzet zorgen in rustige periodes. De voorwaarden zijn bovendien gunstiger dan bij klassieke releases.
Vooruitkijkend zouden er al plannen bestaan voor 2026. Netflix overweegt een bredere bioscoopuitrol voor David Finchers Adventures of Cliff Booth, een spin-off van Tarantino’s Once Upon a Time in Hollywood met Brad Pitt in de hoofdrol. Ook Greta Gerwigs Narnia: The Magician’s Nephew, die eerst een exclusieve IMAX-releasekrijgt, zou mogelijk in reguliere zalen verschijnen. De definitieve strategie wordt pas bepaald dichter bij de release.